2015

Ook dit jaar gaat er weer gefietst worden!
Na de nodige trainings-kilometers willen we eind mei vertrekken voor een rondje van ca. 1600 km.
We fietsen van West-Brabant naar Vlissingen, varen over naar Breskens en zakken langs de Belgische kust af naar Ieper. Van Ieper steken we België door naar Maastricht. Vandaar naar Aken waar we de Vennbahn opzoeken. Die brengt ons naar Troisvierges in Luxemburg. Het plan is om daar de trein te nemen naar Ettelbrück. Daar aangekomen zoeken we de Sure/Sauer op en volgen deze tot hij uitmondt in de Moezel. Vervolgens volgen we de Moezel tot Koblenz om daar de Rijn op te pikken. Bij Sinzig stroomt de Ahr in de Rijn en de Ahr fietsen we stroomopwaarts naar Blankenheim. Daarna nemen we de Erft die bij Neuss in de Rijn stroomt. Vervolgens nemen we een nieuwe fietsroute: "Fietsallee am Nordkanal" en die brengt ons naar Weert. Vanuit Weert zijn we dan na 2 dagen weer in West-Brabant.
We verwachten ongeveer 4 weken onderweg te zijn.
Onderstaand 2 afbeeldingen van onze route en de campings.
Via deze link kun je onze route tot in detail bekijken, met hoogteprofiel:

Nieuwsbrief 1-2015
Dinsdag, 12 mei 2015

De kop is eraf; vorige week eindelijk ons "oefen"-rondje gefietst. Vanwege het weer een paar keer uitgesteld maar afgelopen vrijdag was het dan zover.

Vrijdag 8 mei
Oudenbosch - Goes, 68 km.

Vanochtend eindelijk vertrokken voor ons oefenrondje. Maar het was het wachten waard; het was prachtig weer vandaag. Oostenwindje in de rug en een aangenaam zonnetje. In korte (fiets)broek en na de lunch in shirt met korte mouwen gefietst.
We zaten om 10 uur op de fiets en waren vóór drieën op de camping. Lekker relaxt gefietst.
De tent stond zo en na de douche nog even in Goes boodschappen gedaan. Daarna gegeten en afgewassen.
Het is een rommeltje in de tent, we moeten onze draai nog vinden!

Zaterdag 9 mei
Goes - Ouddorp, 70 km.

Vannacht allebei slecht geslapen, zo'n eerste nacht in de tent is altijd weer wennen. Het weer werkte ook niet mee; van tijd tot tijd regende het en de oostenwind draaide naar zuidwest en wakkerde aan tot storm. De tent klapperde en schudde, de fietshoes lag aan de andere kant van het veld.
Desondanks zaten we voor 9 uur weer op de fiets en het stuk tot Veere was, zoals verwacht, redelijk zwaar met de wind op kop of schuin van voren. Het tempo lag dan ook niet erg hoog. (Onze zonen denken nu: "Mooi, weten jullie wat je ons vroeger hebt aangedaan" ;-P )
In Veere gestopt voor koffie met appelgebak en daarna weer verder richting Oosterscheldekering. Daar hadden we eindelijk wind mee en het tempo schoot omhoog. Ook op Schouwen-Duiveland schoot het lekker op en op de Brouwersdam hoefden we geeneens te trappen, het ging echt vanzelf! Alleen werden we wel gezandstraald. Overal in de tent ligt zand.
We mochten zelf een beschut plekje uitzoeken op de camping en dat hebben we gevonden achter een haag en een rij bomen.

Zondag, 10 mei
Ouddorp - Barendrecht, 65 km.

De storm is vannacht gaan liggen dus het werd vandaag een lekker fietsdagje. We zaten om 9.15 uur op de fiets en hebben door een héél erg rustige wereld gereden. Stille dorpjes wisselden af met mooie natuurgebieden. Het weer was prima, niet te veel wind en meest een zonnetje.
We kregen een mooi plekje op de camping en toen alles aan kant was even naar Heerjansdam gefietst voor een ijsje. De snackbar was gesloten maar in het dorpscafé hadden ze sorbets, ook niet verkeerd!
Na het eten nog even naar de Oude Maas gelopen en daar op een bankje in het zonnetje bootjes gekeken.

Maandag 11 mei
Barendrecht - Oudenbosch, 48 km.

Al weer de laatste dag van ons rondje. Om goed 6 uur zijn we uitgeslapen en beginnen met het dagelijkse ritueel van inpakken e.d. Om half 9 zitten we al op de fiets. Eerst langs de Oude Maas naar Zwijndrecht en via Dordrecht naar de Moerdijk. Vanaf daar fietsen we op bekend terrein en ruim voor twaalven zijn we thuis.

Ons rondje is prima bevallen. De uitrusting nog helemaal in orde, de conditie moet ook lukken dus wat ons betreft vertrekken we 2e Pinksterdag voor onze grote ronde!

Nieuwsbrief 2-2015
Maandag, 1 juni  2015

Dag 01, 25 mei
Oudenbosch- Goes, 75 km.
We waren vroeg wakker want eindelijk was het dan zover...
Al om kwart over negen zaten we op de fiets. De route was dezelfde als die van ons oefenrondje. Alleen toen stond er oostenwind nu een stevige westenwind. We hadden een andere camping op het oog, de camping in Goes is nogal duur voor fietsers, maar na daar even rondgekeken te hebben kwamen we tot de conclusie dat het er niet zo fris uitzag, en dus maar 4 km. terug gereden naar Goes, dan maar duur maar schoon! Na het eten nog een stukje gewandeld en waarschijnlijk wordt het niet al te laat voor we de slaapzak induiken.

Dag 2, 26 mei
Goes-Sluis, 66km.
Prima geslapen, op tijd wakker en dus weer lekker snel op pad. We kwamen door mooie stukjes Zeeland. Onderweg boodschappen gedaan en daarna op weg naar Vlissingen. Daar even rustig rondgekeken en even op de boulevard gezeten. Daarna met de veerboot overgestoken naar Breskens. Het eerste stuk door de duinen was pittig met steile klimmetjes daarna werd het heerlijk vlak. Waren al om 3 uur op de camping. Na het dagelijkse ritueel van tent opzetten, douchen, koken, eten en afwas nog even naar Sluis gefietst en daar in het zonnetje een ijsje gegeten, dat fietsen we er morgen wel weer af.

Dag 3, 27 mei
Sluis - Nieuwpoort, 75 km.
Het werd een redelijk pittig dagje vandaag. Veel kilometers en een stevige westenwind. Maar de dag begon prima, weer vroeg vertrokken en in Sluis nog even boodschappen gedaan. Daarna fietsten we zo België binnen. Het eerste stuk van de tocht was prachtig, richting kust werd de natuur een stuk saaier. De LF1 gaat een  stukje door De Haan verder worden weinig plaatsen aangedaan. De laatste 20 km gingen langs een kanaal met de wind pal tegen. Toch waren we al om 3 uur op de camping, die is megagroot maar met mooi en schoon sanitair en een apart tentenveld dat zo'n 250 meter van het badgebouw af ligt..
's Avonds in Nieuwpoort heerlijk uit eten geweest.

Dag 4, 28 mei
Nieuwpoort - Lo Reninge, 63 km.
Het had afgelopen nacht geregend en het was tamelijk fris toen we vertrokken maar rond 11 uur kwam de zon door en werd het aangenamer alleen stond er nog steeds een stevige wind. Maar ja, dat kun je verwachten aan de kust . We fietsten vandaag door een mooi afwisselend landschap.
In Diksmuide hebben we de Dodengang  (loopgraven uit W.O. 1) bekeken, best indrukwekkend. Je komt hier onderweg aardig wat verwijzingen naar die oorlog tegen.
Staan nu heerlijk rustig op een boerencamping.

Dag 5, 29 mei
Lo Reninge Ieper,  44 km.
Vanmorgen rustig aan gedaan, hoefden maar weinig km's vandaag. Een frisse dag vandaag. Eerste stuk was redelijk vlak, daarna kwamen we in Heuvelland en dat was inderdaad heuvelachtig; de Kemmelberg beklommen (110 m.) Daarna waren we zo in Ieper. Toen alles stond en aan kant was naar Ieper gewandeld en daar rondgekeken, mooie stad, tijdens W.O. 1 helemaal in puin geschoten maar weer in oorspronkelijk stijl gerestaureerd. Voor we terug waren op de camping begon het te regenen, later te hozen. Om kwart voor 8 was het droog en dus zijn we heel snel naar de Menenpoort gelopenvoor de Last Post, dat was heel indrukwekkend!

Dag 6, 30 mei
Ieper - Deinze, 60 km.
Het is de hele nacht droog gebleven alleen de tent was nog drijfnat, maar tijdens het ontbijt begon de zon te schijnen.
Vandaag fietsen we een zelf gemaakte route en die viel niet tegen. Tot Roeselaere langs de rijksweg maar over een vrijliggend fietspad en dat schoot lekker op, ook door de wind die we eindelijk in de rug hebben. Daarna tot Deinze langs het water gefietste dat was ook prima. Het was alleen aardig fris vandaag. De camping ligt buiten Deinze en we krijgen een beschut plekje bij de vijver. In de kantine schaftte de pot lasagne en die was heerlijk. Het was er erg gezellig met een aantal Nederlanders

Dag 7,  31 mei
Deinze - Grimbergen, 68 km.
Toen we aan het ontbijt zaten begon het te regenen en dat heeft het bijna de hele dag gedaan. Nat spullen ingepakt dus. Het eerste stuk van de tocht was mooi. We hadden gisteren in de kantine al gehoord dat er veel rijke Belgen in dat gebied wonen en dat was te zien, de omgeving was ook erg mooi.
Daarna langs Gent en Aalst, meest over drukke wegen met slecht wegdek. Door de regen waren we wel al om half 3 op de camping. Kregen, alweer, een beschutte plek op een grote tentenwei  waar alleen wij eenzaam en alleen met ons tentje staan ;-D

Dag 8, 1 juni
Rustdag
Vandaag een rustdag en daar zijn we wel een beetje aan toe. Dus lekker op ons gemak ontbeten en koffie gedronken en daarna met de bus naar Brussel. Daar hebben we een paar uurtjes rond gelopen, heel gezellig ook al omdat de zon zich bijna de hele dag liet zien.
Weer terug op de camping naar de Carrefour gefietst om de voorraad weer aan te vullen en voor vanavond een lekkere salade en toetje meegenomen.
Alle natte spullen zijn weer droog, morgen weer verder!

Nieuwsbrief 3-2015
Zondag, 7 juni  2015

Dag 9, 2 juni
Grimbergen - Diest, 57 km.
Het is vannacht beginnen te regenen maar tegen de tijd dat we vertrekken is het droog. Het is wel fris en er staat een stevige zw-wind.
De route is best afwisselend, natuurlijk een stuk over een onvermijdelijk jaagpad maar het schiet wel lekker op.
Nog even in Aarschot rondgekeken, niet veel bijzonders: een kerk en een aardig begijnhof.
Waren al voor 2-en op de camping . Gingen in de kantine even wat drinken en toen ook daar maar gegeten, hoefden we niet meer te koken!

Dag 10, 3 juni
Diest - Oost-Maarland, 68 km.
Het was een lekker fietsdagje vandaag; zaten al om kwart voor 9 op de fiets. Zonnetje in ons gezicht, windje in de rug, zo peddelen we Door de Limburgse Kempen. De eerste 25 km door bossen, stadjes, dorpen, heuveltje op en heuveltje af.
Daarna 30 km langs het Albertkanaal. En daar ging het hard tot bijna 23 km per uur. Laatste stuk wat meer wind van opzij en tenslotte door Maastricht. Lekker vroeg op de camping waar we na het dagelijkse ritueel alle vieze was in de wasmachine hebben gepropt.
Inmiddels alles weer schoon ingepakt en zitten we buiten (!) thee te drinken.

Dag 11, 4 juni
Oost-Maarland - Vaals, 28 km.
Eindelijk mooi weer vandaag, voor het eerst in shirt met korte mouw gefietst.
Maar weinig km's vandaag, dus rustig aan gedaan; zaten dus gewoon om 9 uur op de fiets.
De eerste klim bij Cadier en Keer was pittig daarna was het allemaal best te doen.
In Margraten even gestopt bij het oorlogskerkhof. Indrukwekkend, ruim 8000 kruizen.
Al om 12uur op de camping, een natuurkampeerterrein met werkelijk prachtig sanitair en een schitterend uitzicht.
Morgen eerst door Aken en dan (eindelijk) de Vennbahn.

Dag 12, 5 juni
Vaals - Monschau, 70 km.
We zaten vandaag weer om 9 uur op de fiets. Eerst door Vaals en daarna dwars door Aken. Daar was het druk, maar het was goed te doen. Na ongeveer.  10 km zaten we op de Vennbahn. Die is echt mooi, goed asfalt breed en Door een heel mooi gebied. We stegen gestaag tot bijna 600 meter. Het enige nadeel vandaag was dat het wel erg warm was, tegen de 30 graden.
Toen we op de beoogde camping aankwamen bleek deze op last van de burgemeester gesloten. 10 km  teruggereden naar Monschau. Daar is de camping mudvol maar wel gezellig.
Benieuwd of we het morgen redden naar Troisvierges, ruim 80 km maar gelukkig niet zo warm als vandaag.

Dag 13, 6 juni
Monschau - Troisvierges, 84 km.
Het heeft gisteravond flink geonweerd, het was zo rustig op de camping! Wel benauwd vannacht; al om 6 uur op en om 8 uur op de fiets.
Eerst afgedaald naar Monschau voor broodjes daarna de Vennbahn weer opgezocht. Het eerste stuk (Door Duitsland) is mooi en goed te fietsen. Het stuk door België is ook mooi, maar de Vennbahn Vennbah naar onverhard. Het laatste stuk door Luxemburg zwaar, veel steile klimmen van 10%. Na een laatste klim door Troisvierges waren we om 5uur op de camping.
Best moe, maar trots dat we hier staan!

Dag 14, 7 juni
Troisvierges - Diekirch, 9 km.
Kort stukje gefietst vandaag, 1,5 km naar het station in Troisvierges. Daar de trein genomen naar Ettelbruck. Er loopt nl geen fietspad van Troisvierges naar Ettelbruck en langs de provinciale weg fietsen leek ons geen pretje. De trein vertrok van spoor 2. Fietsen en bagage trap af en weer trap op. Toen we op spoor 2 aankwamen vertrok de trein,  kon niet meer op ons wachten, 2 fietsen en alle bagage inladen ging te lang duren. Geen probleem, nemen we de volgende trein, een uur later. Die vertrok van spoor 1, dus fietsen en bagage weer trap af en trap op :-(. De man achter het loket gaf ons nieuwe kaartjes zodat we zeker binnen de geldigheidstijd van 2 uur zouden aankomen, is prima gelukt. De hele reis kostte €4,00 voor 2 personen en 2 fietsen.
In Ettelbruck even een broodje gegeten en daarna de camping in Diekirch opgezocht.  Hier staan we mooi en rustig en hebben we 2 stoelen en een tafel tot onze beschikking,  wat wil een mens nog meer?

Foto's uploaden is een  beetje lastig, dat doen we als we weer thuis zijn.

Nieuwsbrief 4-2015
Zaterdag, 13 juni 2015

Dag 15, 8 juni
Diekirch  - Konz,  63 km.
Alweer een hele fijne fietsdag vandaag. De Sauerradweg is echt heel erg mooi. Het fietspad is prima, de natuur schitterend.
De eerste 30 km brachten ons naar Echternach, dus fietsten we in Luxemburg. Heerlijk licht glooiend, echt ontspannen. Even daar rondgekeken en wat gedronken.
In Echternach stak de route de Sauer over en reden we dus in Duitsland. Hier wat meer heuvelachtig maar de natuur nog mooier dan in Luxemburg.
Bij Wasserbillig mondt de Sure uit in de Moezel, die we de komende dagen zullen volgen tot in Koblenz. Na een paar km. mondt ook de Saar uit in de Moezel en net daarnaast staan wij op de camping. Nog even naar Konz gefietst maar dat is niet vermeldenswaardig. Vanavond een lekkere schnitzel met friet en salade gegeten op de camping.

Dag 16, 9 juni.
Konz - Neumagen-Dhron, 57 km.
Vandaag onze eerste dag langs de Moezel. We hebben goed geslapen,  geen last gehad van auto's of de trein. We waren vergeten brood te kopen voor het ontbijt en op de camping hadden ze geen broodjes, dus ons expeditie-ontbijt van Bever kwam goed van pas, voedzaam en lekker!
We kwamen vrij vlot in Trier. Even van de route afgeweken om o.a. De Porta Nigra te bekijken. Daarna de route weer opgezocht, die ging een heel stuk over een industrieterrein. Niet mooi en niet prettig. De echt toeristische Moezel moet nog komen.
We zijn toe aan een rustdag maar de camping waar we nu staan nodigt daar niet toe uit, hopelijk morgen beter!

Dag 17, 10 juni
Neumagen-Dhron - Punderich, 65 km.
Vanochtend al om half 9 op de fiets. Er stond een stevige wind en die maakte het nog fris maar later toen de zo'n volop scheen werd het lekker fietsweer.
Het fietsen gaat goed, de route staat goed aangegeven en wordt steeds toeristischer. We doen regelmatig dorpjes aan, waar je altijd een steil klimmetje hebt om er te komen. In Bernkastel "kaffee mit kuchen" op. 's Middags nog even in Traben-Trarbach geweest.
Onze beoogde camping zag er niet erg uitnodigend uit. 2 km terug waren we een ACSI-camping gepasseerd dus daar staan we nu. Hebben inmiddels al gewassen, alles weer lekker schoon.
Morgen een rustdag, daar zijn we heel hard aan toe!!!

Dag 18, 11 juni
Rustdag, 19 km.
Heerlijk rustige dag!
Pas om half 8 uit bed, ontbijt en koffie en daarna tot 11 uur zitten lezen. Daarna op de fiets naar Punderich voor boodschappen, maar behalve een electronicazaak en tig wijnhuizen geen winkels. Dus maar doorgefietst naar Zell. Daar koffie gedronken en inkopen gedaan. Op ons gemak terug naar de camping en daar hangen we nu voor de tent. (Lees: er tegenover in de schaduw :-))

Dag 19, 12 juni
Punderich - Burgen, 68 km.
Het ging weer lekker vlot vandaag, ondanks de hitte 's middags.
We zaten al voor half 9 op de fiets. Leuke mensen ontmoet op de camping.
Om een aantal steile klimmetjes voor Zell te mijden bij Punderich naar de B53 gefietst. Ook klimmen maar niet zo steil.
In Bullay boodschappen gedaan en daarna richting Cochem. Daar waren we al om 12 uur met 45 km op de teller. Even wat gedronken en rondgekeken. Daarna richting Burgen. Tot Treis-Karden zonder enige schaduw, toen we daar de brug over waren iets meer schaduw.
We waren om half 3 op de camping. Toen alles aan kant was kregen we een onweersbui, en nu is het lekker afgekoeld!

Dag 20, 13 juni
Burgen - Bad Breisig, 70 km.
Gisteravond heeft het nog flink geregend, dus vanmorgen een kletsnatte tent ingepakt. Toen we vertrokken was het droog maar na amper 'n kilometer toch maar de regenjasjes aangetrokken en dat was nodig, echt zeiknat geregend.
De route tot Koblenz was mooi, ging door dorpjes boven de Moezel. In Koblenz naar de Deutsches Eck gefietst, best emotioneel. Daarna de brug over en de Rijnroute opgezocht; die valt tegen. Slecht fietspad, veel industrie, rare doorsteekjes.
Nog een Belgisch stel ontmoet dat een fietstocht van 3000 km maakt. Samen een stuk opgefietst en gegeten.
Vanmiddag is het nog prima weer geworden en hebben wij alle natte spullen kunnen drogen. We staan op een mooie, rustige camping waar voor fietsers van alles voorhanden is.

Nieuwsbrief 5-2015
Vrijdag, 19 juni 2015

Dag 21, 14 juni
Bad Breisig - Dorsel, 70 km.
Het werd een pittig dagje vandaag, maar dat wisten we eigenlijk al, er moest geklommen worden naar de bron van de Ahr.
De tent was vanmorgen kletsnat, van buiten van de dauw, van binnen van de condens, nog nooit meegemaakt zo nat!
Het ging vandaag eerst een stukje langs de Rijn, bij Sinzig gingen we het Ahrdal in en dat is gewoon heel erg mooi. De Ahr-route staat goed aangegeven en is prima te rijden. Er waren vandaag veel fietsers op pad, maar ja, zondag en mooi weer...
Na Altenahr kwamen we tot ontdekking dat het vandaag "Tour de Ahr"-dag was. De wegen in het Ahrdal zijn vandaag voor de fietsers en verboden voor gemotoriseerd verkeer. Dus reden wij ook lekker mee over de "grote" weg richting Blankenheim. Over deze weg ging de klim naar 300 m. heerlijk geleidelijk. Beter dan klimmen en dalen langs de rivier. Ook goed voor onze moraal: wij trapten met al onze bagage net zo snel naar boven als de Duitsers, waarvan er veel ook nog elektrisch reden. We kregen van de week ook al eens te horen dat wij Nederlanders zo hard fietsen maar van het Duitse tempo zouden wij omvallen ;-)

Dag 22, 15 juni
Dorsel - Stotzheim, 71 km.
Weer een pittig dagje vandaag. Eerst over de B51 naar Blankenheim. Deze weg steeg heel geleidelijk, goed te doen. Door Blankenheim was heel steil en ook naar Blankenheim-Dorf viel met 10% niet mee. Daarna zaten we zo op de verbindingsroute naar de Erft. Ook hier was de natuur weer mooi, heel anders dan het Ahrdal. Na 40 km zaten we eindelijk op de Erfttal-route. We kwamen Door Bad Munstereifel, leuk plaatsje, even rondgekeken.
Aan de route liggen weinig campings maar hadden op internet er een gevonden een eindje van de route maar we konden hem niet vinden. Zitten nu in een pelgrimshotel in Stotzheim. Geen pelgrims te bekennen, alleen werklui en wij.
Besloten maar geen rustdag te nemen. Hotel voor morgen via Internet gereserveerd, zijn nu waarschijnlijk zaterdag al thuis.

Dag 23, 16 juni
Stotzheim - Grevenbroich, 71 km.
Vanmorgen een mail van het hotel; ze zitten vol. We zoeken ter plekke wel iets anders.
Aan de ene kant werd het een makkelijk fietsdagje vandaag. Geen heuvels meer, alleen maar heel erg geleidelijk afdalen. Aan de andere kant heel veel onverharde stukken en dat was best vermoeiend.
We hebben onderweg nergens rondgekeken, kwamen niks bijzonders tegen. Alleen een plaatsje ingereden voor koffie, die niet te drinken was. De natuur is nog steeds onveranderd mooi.
We zitten nu in een hotel midden in Grevenbroich. Na 't douchen even het centrum ingelopen; ze hebben hier aardig wat winkels. Ook gegeten, uiteraard!

Dag 24, 17 juni
Grevenbroich - Overhetfeld, 72 km.
We stonden vanmorgen na 'n prima ontbijt om kwart voor 9 weer bepakt en bezakt buiten voor het laatste stuk van de Erftroute. De eerste km's waren onverhard en erg slecht, daarna ging het beter. Nadat we bekeken hebben hoe de Erft bij Neuss in de Rijn uitmondt zijn we op zoek gegaan naar het Nordkanal. Redelijk snel gevonden. Eerste stuk was mooi, daarna een heel stuk langs een drukke weg, niet echt leuk. Ook nog 'n stuk moeten lopen omdat het pad omgeploegd was. Voor Viersen de route de route gelaten en via Viersen en Dülken naar Brüggen gefietst. Gisteren besloten dit zo te doen. Op deze camping hebben we van 1984 t/m 1988 met de jongens gekampeerd, ook toen op de fiets. Leuk om daar nog eens rond te kijken.
Na 't douchen naar Brüggen gefietst voor 'n ijsje bij de Italiaan. (Fietsen we er morgen wel weer af, is ons devies + Marja was vandaag jarig)

Dag 25, 18 juni
Overhetfeld - Oudenbosch, 47 km.
We lagen gisteren al om 9 uur in de slaapzak. We zijn moe....
Het is vannacht gaan regenen. We hadden gisteren in het hotel al op het journaal dat het zou gaan waaien en regenen, dus het kwam niet echt als een verrassing.
Omdat we eigenlijk geen zin hebben om 3 dagen tegen de wind in door de regen te fietsen besluiten we naar Venlo te fietsen en daar de trein naar Breda te nemen.
Om 11.20 zitten we in de trein, 1½ uur later fietsen we in Breda het station uit.
Nu hangen we op de bank, blij dat we niet in de tent zitten want het is koud!!!

19 juni
De tassen zijn inmiddels uitgepakt, de kampeerspullen weer opgeborgen en wij kijken terug op een heel geslaagde fietsvakantie. Zo afwisselend, iedere dag is anders. Vooral het dal van de Sûre en het Ahrdal hebben ons aangenaam verrast, zo mooi! De Moezel is altijd leuk, het stukje Rijn viel tegen. Het weer viel zeker niet tegen; weinig regen, redelijk wat zon.
En plannen voor volgend jaar? We weten het nog niet, we dachten eraan om de Rijn af te zakken vanaf Bazel, maar het stukje dat we daarvan gefietst hebben en de ervaringen van andere fietsers hebben ons doen besluiten daarvan af te zien. Wat het wel wordt? Nog maanden om daarover na te denken!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties die we hebben ontvangen. Het is altijd leuk om te lezen dat er met ons wordt meegeleefd.