2013

Ons fietsseizoen begint weer!!!

Rondje Brabant

Ons rondje Brabant zit erop. Van 5 t/m 9 juni heerlijk gefietst.

We hebben fantastisch mooi weer gehad. Het was een afwisselende tocht; de eerste dag door het polderlandschap daarna langs de Maas, dus rivierenlandschap. In de loop van vrijdag lieten we de Maas achter ons en ging de tocht langs bossen en heidevelden en af en toe een vennetje. Ook kwamen we door dorpjes waar we nog nooit van hadden gehoord, St. Agatha, Groeningen, Dieden, Demen…

Op de dijken langs de Maas kwamen we veel wildroosters tegen, dat betekende dus schapen op de dijk.
Voor de rest verliep de tocht voorspoedig. In 5 dagen 400 km. gefietst.

Toch werd ons een ding duidelijk. De conditie is prima maar het lijf werkt niet helemaal mee.
Daarom durven we niet aan de tocht naar Frankrijk te beginnen. Niets zo erg als gedurende zo’n tocht tot de conclusie te komen dat het niet gaat en terug naar huis moet.
We hebben daarom besloten om een ronde door Nederland te fietsen. In 2009 hebben we een stuk van de Ronde van Nederland overgeslagen en deze wilden we nog steeds afmaken. Daar is nu een mooie gelegenheid voor.
De route is al helemaal gepland.

Ronde van Nederland
21 juni t/m 10 juli 2013

Dag 1 Oudenbosch - Woudrichem, 69 km.
Vandaag was het eindelijk zover: we vertrekken voor ons Rondje Nederland. We vertrokken in de stromende regen. Regen is niet prettig maar het schiet wel op. Je neemt weinig tijd om te rusten.

Via Etten-Leur en Breda zijn we naar Dorst gefietst en daar hebben we de LF9 opgepakt. Deze bracht ons over voor ons nieuwe wegen naar het Land van Heusden en Altena.
Van Dussen naar Woudrichem gefietst, die route hadden we daar nog niet gedaan.

In de loop van de middag werd het droog, de stevige wind hadden we mee/ opzij.

’s Avonds nog even naar Woudrichem gelopen om rond te kijken en te eten.

Dag 2 Woudrichem - Doorn, 67 km.
We zaten al vroeg op de fiets, wilden de veerpont van 9 uur naar Gorinchem halen. Dat lukte prima.

Aan de overkant van de Merwede hadden we een mooi zicht op Woudrichem en even later op Slot Loevestein. Daarna een heel eind langs de Linge gefietst.

De route bracht ons naar Wijk bij Duurstede, wat we via een pontje bereikten. Bijzonder stadje met een leuke sfeer.

Vanochtend was het droog, vanmiddag kregen we een paar flinke buien over ons heen.

Dag 3 Doorn - Velp, 63 km.
De hele nacht heeft het gedruppeld en gemiezerd en vanmorgen de tent nat ingepakt. En nat was ook nat.

Het werd een pittig dagje maar we fietsten niet voor niets over de Utrechtse Heuvelrug.

Bij Kasteel Doorwerth hadden we afgesproken met onze vrienden Ivo & Ilona. Deed ons goed, lekker samen koffie gedronken en gekletst.
Na ’n uurtje weer verder, door Oosterbeek en Arnhem naar de Veluwezoom. Mooie route, alleen jammer van al die klimmetjes😁

We kregen een paar fikse buien over ons heen vandaag. Daarom zitten we nu op de camping in een trekkershut. Kan alles weer eens drogen en wij de website bijwerken.

Blij dat we hier in die hut zitten want er zijn al weer de nodige malse buien gevallen.

Dag 4  Velp - Neede, 65 km.
Het voordeel van een trekkershut is dat je geen tent hoeft af te breken dus zaten we lekker vroeg op de fiets.
In Rheden boodschappen gedaan en daarna naar Brummen voor het pontje naar Bronkhorst.

Het bleef heel lang droog vandaag maar ’s middags gingen de hemelsluizen open en waren we echt drijfnat!

We stonden helemaal alleen op een kleine camping en mochten onze natte spullen te drogen hangen in een recreatieruimte. Daar hebben we ’s avonds ook gezeten.

We kwamen niet door veel stadjes, maar zijn toen de tent stond nog even naar Neede gefietst en daar rondgekeken en gegeten.

Dag 5  Neede - Tilligte, 73 km.
Het had ’s nachts geregend dus een kletsnatte tent ingepakt.

Onze route brengt ons vandaag in Enschede, daar woont Jan die we ontmoet hebben op onze fietstocht in 2010 door Frankrijk. We hebben altijd contact gehouden en dus gisteren even een sms gestuurd of hij en zijn vrouw toevallig thuis waren. Dat is het geval en dus de route een klein stukje aangepast.

Bij Jan en Lida hebben we koffie gedronken en geluncht en gezellig bijgekletst. Toen we weer verder gingen is Jan een stuk met ons meegefietst om ons de wijk Roombeek te laten zien, bekend van de vuurwerkramp. Heel indrukwekkend.
Na het afscheid van Jan gingen de laatste 40 km. Door mooi gebied. Wel wat onverharde paadjes maar goed te doen.

Op een paar spatjes regen na bleef het vandaag droog.

We staan nu in Tilligte op een boerencamping, samen met één ander echtpaar. Morgen hebben we een rustdag.

Dag 6  Rustdag Tilligte,  22 km.
Vandaag een rustdag.
Eigenlijk wilden we de was doen maar het weer is niet super dus maar even uitgesteld.
Afgelopen nacht was de temperatuur maar net boven nul, volgens onze mede-kampeerders. We hadden het inderdaad niet erg warm gehad vannacht.

Maar wel op de fiets gestapt. Eerst naar Denekamp. Een provincie-stadje, meer niet. Alleen kasteel Singraven is aardig.
Daarna door naar Ootmarsum. Hier is het echt heel gezellig! Lekker rond gelopen, ’n broodje gegeten, daarna het openluchtmuseum bezocht en het Drostenhuis. Nog even koffie gedronken en boodschappen gedaan en weer terug naar de camping.

Het bleef vandaag droog maar echt warm is het niet!

Dag 7 Tilligte - Diffelen,  65 km.
Na 'n nacht vol regen weer een natte tent ingepakt.

De route door Twente kan ons niet echt bekoren: veel akkers, weinig bebouwing en hele stukken langs veenkanalen.
Pas aan het einde van de tocht komen we in de Vechtvallei en die bevalt ons beter!

Het was koud vandaag, echt heel erg koud met aan het einde van ons traject de onvermijdelijke regen.
Komt er binnenkort nog wat beter weer?

Dag 8 Rustdag
Het heeft afgelopen nacht weer flink geregend, vandaag belooft weer koud en nat te worden en Hans heeft een plannetje bedacht; we vragen of we een nachtje langer kunnen blijven in de trekkershut waar we afgelopen nacht geslapen hebben. Weer zo'n dag als gisteren willen we echt niet. Toen we om 9.30 uur op de receptie stonden bleek dat geen probleem. De meisjes daar vonden dat we er iets florisanter uitzagen dan gisteren!

We zijn wel even naar Hardenberg gefietst voor boodschappen. Dat bleek nog een aardig plaatsje te zijn dus nog even rondgekeken en koffie gedronken. Terug op camping de was in de wasmachine gestopt en daarna de fietskleding in de trekkershut te drogen gehangen, deze had verwarming dus dat schoot lekker op.

Nu zitten we binnen en hebben uitzicht op de overige 4 hutten die inmiddels bevolkt worden door opa & oma en hun kinderen en kleinkinderen. Opa loopt als 's echte hopman rond om alles te regelen, op klompen en met zijn verrekijker om z'n nek, die daar blijft hangen,wat hij ook doet.

Dag 9  Diffelen - Emmen, 59 km.
Vanmorgen weer op tijd op de fiets en ja, het was koud, dus zoveel mogelijk laagjes over elkaar heen aangetrokken.
In de loop van de dag werd het weer wel wat beter, het bleef droog en de regenkleding werd verruild voor windstoppers.
Er stond een stevige noord-westenwind.

Het landschap kon ons niet echt bekoren, beetje saai, veel landbouwgebied en af en toe 'n boerderij.

Waren redelijk vroeg op de camping en zijn nog even Emmen ingeweest, heel gezellig.

Dag 10  Emmen - Schipborg, 59 km.
We hebben niet super geslapen maar zitten al om 8.30 uur weer op de fiets.
Tegenover de camping fietsen we het Valtherbos in, daarna volgen de boswachterij Odoorn en die van Exloo.
Overal goede fietspaden dus we schieten lekker op vandaag.
We komen door Borger, Drouwen, Gasselte en Rolde en al voor half 2 zijn we op de camping in Schipborg.
We krijgen een mooi plekje vlakbij het badgebouw, de mede-kampeerders zijn vriendelijk, dus dit gaat wel goed.

Nog even een rondje gefietst naar Zuidlaren en daarna gekookt en gegeten.

Nu zitten we aan een picknickbank voor de tent. De een zorgt voor de thee, de ander werkt de website bij.

Dag 11  Schipborg - Schiermonnikoog,  78 km.
Het beloofde een pittig dagje te worden vandaag; we wilden de veerboot van 15.30 u. halen en dat betekende dat we om 15.00u. in Lauwersoog moesten zijn. Dus ruim 70 km. bij een stevige zuid-westenwind.

Het eerste stuk ging goed, veel bos, maar ook bospaden en dan ligt het tempo toch wat lager. De stad Groningen schoot best lekker op. Maar daarna… kilometers door het kale Groningse land, dan weer wind ’n beetje mee maar vaak tegen of schuin.

Maar we hebben het gehaald en waren ruim op tijd bij de veerboot.

Het personeel op de boot vond het geweldig zoals wij op vakantie gaan, wij hadden verwacht dat veel meer fietskampeerders Schier aan zouden doen maar dat blijkt niet het geval.

Op de camping hier is het nog lekker rustig, hij ligt heerlijk beschut in de duinen.

Dag 12  Schiermonnikoog, 22 km.
We hebben vandaag het hele eiland rondgefietst, het was vanochtend prachtig weer, volop zon.

Overal rustig rondgekeken en de nodige foto’s gemaakt. Marja heeft hier in 1965 in ’n koloniehuis gezeten en daarom wilden we hier graag heen. Het gebouw staat er nog steeds. Ook andere punten op het eiland waren voor Marja heel herkenbaar. Heel leuk om terug te zien. Was toen ook een leuke tijd.

Nu zitten we na te genieten van ’n geweldige dag, morgen weer verder.

Dag 13  Schiermonnikoog - St. Jacobiparochie,  60 km.
Na ’t mooie weer van gisteren begon het vannacht weer te regenen, dus tent weer nat ingepakt.

We waren ruim op tijd bij de veerdam. Al om 11.15 uur reden we op de dijk die het Lauwersmeer afsluit.

De route ging veel over de dijk langs de Waddenzee. Op ’n gegeven moment de dijk de dijk gelaten en een stuk door de dorpjes gefietst, net wat afwisselender.

In de loop van de middag begon het weer flink te regenen. Nu is ’t droog, morgen zou het beter weer moeten zijn.

Dag 14  St. Jacobiparochie - Hindeloopen,  69 km.
Vandaag kwamen we eerst door St. Jacobiparochie, beginpunt van de Jacobsroute dus even tijd voor foto’s.

De route tot Harlingen ging door stil, beetje saai gebied, veel aardappelvelden en graan. Ook zijn we de afgelopen 2 dagen door ontelbare schapen nagestaard.

Na de Afsluitdijk verandert het gezicht van Friesland, niet zo kaal, meer leuke stadjes als Makkum en Workum.

Staan nu op ’n camping in Hindeloopen, daar uiteraard even rondgekeken.

De dag begon bewolkt, maar tegen de middag brak de zon door. Er staat wel een meer dan stevige zw-wind, de tent staat met alle lijnen vast.

Dag 15  Hindeloopen - Berkhout (Hoorn),  43 km.
De stevige wind van gisteren wakkerde vannacht eerst nog aan, dus de eerste uren niet veel geslapen. Gelukkig zwakte hij daarna weer af.

Vanochtend eerst naar Stavoren gefietst, daar de boot naar Enkhuizen genomen.

In Enkhuizen weer op de fiets. Heel stuk langs het Markermeer gefietst maar ook een stuk door dorpjes. Als laatste door Hoorn. Mooie stad maar heel erg druk!

Staan nu op een leuke camping.

Hele dag mooi weer, lekker in shirtjes kunnen fietsen. De wind is inmiddels gedraaid naar Noord, best lekker!

Dag 16  Berkhout - Amsterdam, 61 km.
De zon stond al vroeg aan de hemel, het beloofde een mooie dag te worden.

Om 9 uur op de fiets richting Scharwoude en voor we het weten fietsen we al door Edam gevolgd door Volendam en Monnickendam. Het is in die laatste twee plaatsen al redelijk druk, maar met de fiets aan de hand komen we overal goed door.
Maar we komen ook door rustige plaatsjes als Katwoude. Zuiderwoude, Ransdorp en Durgerdam.

Over het Buiten-IJ rijden we Amsterdam binnen. Via een zelf gemaakte route fietsen we naar de camping aan de Gaasperplas. Dat ging prima!

Staan nu op de camping op een veld met 10-tallen andere tenten en tentjes.

Dag 17  Amsterdam
We hebben prima geslapen, de camping was, tegen onze verwachting in, heerlijk rustig vannacht!

Al om 10 uur lopen we richting metro, een paar honderd meter van de camping. Een half uurtje later lopen we door de Hermitage. Hier is 'n tentoonstelling over Tsaar Peter de Grote. Interessant en leerzaam.

Daarna heerlijk door Amsterdam geslentert, broodje gegeten, ijsje gesnoept.

Het was vandaag heerlijk, zonnig weer. Mede daardoor hadden we een leuke en vooral gezellige dag!!!

Dag 18  Amsterdam - Haastrecht,  73 km.
Amsterdam uit ging gesmeerd; over brede, rustige fietspaden ging het richting Uithoorn om de LF2 op te pikken.
Onderweg moesten we over met 'n veer dat we zelf moesten bedienen.

De LF2 volgt een mooie route door het Groene Hart; leuke dorpjes, veel water en natuurschoon. Soms alleen erg smalle fietspaadjes.

Wa hadden lekker weer, veel zon en 't windje meest in de rug.

Minpuntje was dat de camping in Reeuwijk gesloten was i.v.m. renovatie. Zij stuurden ons door naar Haastrecht, was maar 10 minuutjes verder. Ja, 10 min. met de auto, da's toch echt iets langer op de fiets!

Maar het is hier heel erg gezellig. Aan de ene kant staat een camper met 'n echtpaar uit Udenhout die ons direct van een drankje voorzagen en aan de andere kant een fietsend echtpaar waarmee we heel gezellig ervaringen hebben uitgewisseld en nog tot laat mee hebben zitten kletsen.

Dag 19 Haastrecht - Dordrecht, 48 km.
Weer op tijd op de fiets voor de voorlaatste etappe.

Afscheid genomen van onze mede-kampeerders.

De route van vandaag is net zo mooi als die van gisteren. Het weer ook trouwens.

We komen over de Kinderdijk, al een paar keer gefietst hier, maar het blijft leuk.

Omdat we gisteren 10 km. verder moesten fietsen hebben we vandaag een korte etappe. Om half 2 zijn we al op de camping in Dordrecht.

Een paar uurtjes later zitten we bij onze jongste, die vandaag jarig is, knuffelen we een kleinkind (want de kleinkinderen missen we het meest tijdens het fietsen), en genieten we van de bbq.

Dag 20 Dordrecht - Oudenbosch, 38 km.
Een makkie vandaag, nog geen 40 km.
Ondanks dat zitten we om 9 uur op de fiets. De route is bekend, maar toch genieten we ervan.

Het is amper half 12 als we weer thuis zijn!

We kijken terug op 'n geweldige vakantie, veel gezien, lekker gefietst en het mooie weer van de afgelopen week zorgt ervoor dat we de kou en de regen van de eerst dagen alweer zijn vergeten.

Vanavond lekker gegeten in ons
favoriete restaurant, morgen tassen uitpakken, wassen en opruimen.
We kijken nu al weer uit naar de volgende vakantie!!!