2014

Nieuwsbrief nr. 1
Vrijdag, 2 mei 2014

We zijn helemaal klaar om aan ons “opwarm”-rondje te beginnen; morgen vertrekken we met de auto naar Zevenaar. Die blijft bij vrienden voor de deur staan en wij vertrekken bepakt en bezakt naar Aalten voor onze eerste overnachting. Uiteindelijk zullen we na 6 dagen fietsen weer op deze camping onze laatste overnachting doen. Volgende week zaterdag fietsen we dan weer naar Zevenaar en gaan we met de auto weer terug naar Oudenbosch. De route die we gaan fietsen heet de Flamingoroute, als het goed is komen we onderweg de noordelijkste flamingokolonie van Europa tegen, ca. 40 stuks. Informatie over de route vind je hier: http://www.flamingoroute.com/index.php?id=711&no_cache=1&L=1
Dit is de route die wij gaan fietsen:

En dit het overzichtje van de campings:

Als we onderweg wifi hebben op een camping laten we zeker weten hoe het gaat, anders doen we verslag als we weer thuis zijn.

Nieuwsbrief nr. 2
Zondag, 11 mei 2014

Onze Flamingoroute zit er weer op! We hebben genoten en de flamingo’s gezien.
Zaterdag zaten we op tijd in de auto en al om 11 uur waren we bij onze vrienden in Zevenaar. Gezellig koffie gedronken, geluncht, fietsen in orde gemaakt en omgekleed. Om half 2 waren we onderweg naar Aalten. De route ging hoofdzakelijk langs de provinciale weg, dat fietst niet echt gezellig maar schiet wel lekker op; al om 4 uur waren we op de camping.
De eerste nacht was bitter koud, maar met een trui aan geslapen.
Zondag dan echt aan de flamingoroute begonnen. De route meandert door het landschap van natuurgebied naar natuurgebied. Enige nadeel daarvan is dat er nogal wat onverharde paden zijn, meestal best wel te fietsen met volle bepakking, af en toe namen we een alternatief (leve de gps) als dat verstandiger was. Maar na 2 dagen zitten de fietsen al onder het zand en modder zodat het lijkt of we al weken op pad zijn.
Vooral in Duitsland kwamen we veel schuilhutten tegen, speciaal voor fietsers en wandelaars, waar je lekker beschut even kunt rusten en eten.
Natuurlijk voert de route ook door de nodige stadjes en dorpen waar we boodschappen doen, van “kaffee mit kuchen” genieten en spontaan door mensen op de koffie worden genodigd als we een praatje maken.
Het weer zat niet echt mee deze week, maandag was een mooie fietsdag, verder was het redelijk fris en regenachtig, vrijdag was zwaar met een stevige wind tegen. Na die eerste koude nacht viel de nachttemperatuur mee, dus we hebben best geslapen.
Woensdag hebben we in Enschede op de camping in een trekkershut overnacht; konden we alle natte spullen weer drogen.
’s Avonds stond Jan B. ineens voor onze hut. We hebben Jan, die in Enschede woont, leren kennen tijdens onze tocht door Frankrijk in 2010, altijd contact gehouden en als we in de buurt zijn gaan we even langs. We hebben gezellig een paar uurtjes zitten kletsen en zijn donderdag even bij hem op de koffie geweest. De route voerde vlak langs zijn huis.
Vrijdag kwamen we eindelijk langs het Zwillbrockervenn waar de flamingo’s zitten. Heel bijzonder om dat te kunnen zien. Ze zitten op een eiland in een meer. Vanuit een kijkhut heb je er een mooi zicht op, een verrekijker helpt wel!
Gisteren weer terug gefietst naar Zevenaar. Het regende en was echt koud, pas op de Bult bij Beek in het Montferland warm getrapt.
We kregen een warm welkom van Ivo & Ilona en zijn ’s avonds nog gezellig door hun mee uit eten genomen.
Inmiddels zijn de tassen weer uitgepakt, staat de wasmachine te draaien en denken wij al weer onze volgende tocht!
We houden jullie op de hoogte.

Nieuwsbrief nr. 3
Dinsdag, 20 mei 2014

We zijn er bijna klaar voor om overmorgen te vertrekken en daar hebben we echt heel veel zin in.
De tassen zijn weer bijna gepakt,  het huis is aan kant, de tuin ligt er netjes bij, dus niets houdt ons tegen!

De route die we gaan fietsen is een aaneenschakeling van bestaande fietsroutes:
Tot Parijs volgen we de Vincent van Gogh-route
Van Parijs tot Orleans een alternatief van de Jacobsroute (naar Santiago)
Van Orleans tot Nantes de Loire-fietsroute
Daarna volgen we een aantal voies vertes door Bretagne en Normandie, om bij Bourseville de Normandie-Bretagne-fietsroute op te pikken
Bij Boulogne-sur-Mer volgen we dan de LF1 Noordzeeroute deze brengt ons naar Vlissingen, vandaar hebben we zelf een route uitgezet naar huis.

We verwachten over ongeveer 6 weken weer thuis te zijn.

Bijgaand een link naar onze dropbox waar we steeds de foto's van onze fietstocht zullen plaatsen. Je vindt er nu al een kaartje van de route en een overzichtje met afstanden en campings.

Ook nu zullen we weer een nieuwsbrief rondsturen als we wifi hebben op een camping.  We hopen dat ongeveer eens per week te kunnen doen.

Nieuwsbrief nr. 4
Vrijdag,  30 mei 2014

Donderdag,  22 mei, Oudenbosch - St. Job in 't Goor, 47 km.
Natuurlijk zijn we vroeg wakker maar we doen rustig aan,  we hoeven vandaag maar 46 km.
Om half 11 zijn we op pad en het wordt een relaxed tochtje lekker in shirt met korte mouwen en korte broek.  Hoewel we West-Brabant goed kennen toch weer over onbekende weggetjes gefietst, het laatste stuk over 'n jaagpad langs een kanaal. De camping heeft een mooi tentenveld en daar zitten we als de tent staat lekker in het zonnetje.  We zijn het samen eens; zo mag het 6 weken blijven!

Vrijdag 23 mei, St. Job in 't Goor - Grimbergen, 78 km.
We lagen gisteren al om 10 uur in de slaapzak dus vanmorgen vroeg weer wakker. Om 8.45 uur bepakt en bezakt weer op de fiets. De eerste 15 km. gingen lekker vlot, daarna kwamen we in Antwerpen en daar schoot het niet zo snel op. Ook het industriegebied ten zuiden van Antwerpen is niet alles. Maar uiteindelijk fietsen we weer lekker ontspannen langs de Rupel. We komen ook nog door Mechelen, redelijk druk op vrijdagmiddag. Onderweg een paar keer leuke gesprekjes gehad. Ook het weer was weer prima. De camping is gezellig druk met genoeg aanspraak.

Zaterdag 24 mei Grimbergen - Ecaussinnes 55 km.
We hebben ons ritme weer te pakken; al om half 9 waren we onderweg richting Brussel.  Dat ging weer lekker vlot langs een kanaal. Ook Brussel viel erg mee, Atomium vanuit de verte gezien. Op de Grote Markt foto's gemaakt en te voet naar Manneke Pis, ook voor een foto natuurlijk.  Brussel uit ging ook goed. Daarna weer hoofdzakelijk over jaagpaden; prima te fietsen en lekker rustig. Nog even in Halle rondgekeken maar met bepakte fietsen over de weekmarkt is geen aanrader!
In Ronquieres bij de scheepslift gekeken, de boten worden daar 10-tallen meters naar boven gesleept. Diezelfde meters mogen wij over de weg omhoog.
Het weer was vandaag wat frisser, maar prima om te fietsen.

Zondag 5 mei, Ecaussinnes - Hon-Hergies 59 km.
Alweer op tijd op de fiets en gelijk heuvel op, 'n lekker begin van de zondag ;-)
In het dorp boodschappen gedaan en daarna werd het een dag van klimmen en dalen. Een nog indrukwekkender scheepslift gezien dan gisteren!
Door Mons gekomen,  best druk en heel erg veel kinderkopjes.
Het weer was weer prima vandaag lekkere temperatuur en weinig wind.
We zijn inmiddels in Frankrijk, net over de grens. Hebben vanavond in het restaurant op de camping gegeten,  het is hier vandaag moederdag, dus dan wordt er niet gekookt!

Maandag 26 mei, Hon-Hergies - Macquingy, 72 km.
Een regenachtige dag vandaag,  begon te regenen toen we in het badhok stonden dus een natte tent ingepakt. Veel klimmen en dalen vandaag maar de franse wegen zijn prima  en de fransen supervriendelijk.
Landschappelijk hele mooie route, 20 km. door en bos. Vogels, eekhoorns en reeën gezien. De dorpjes en stadjes zijn triest en troosteloos. Staan nu op een boerencamping, deze keer zonder kikkers in het badhok ;-)

Dinsdag 27 mei, Macquingy  - Carlepont, 77 km.
Vannacht nog veel re gen gehad maar toen we opstonden was het droog.
De laatste steile klim van gisteren mochten we nu naar beneden. Nog steeds veel klimmen maar niet meer zoveel als gisteren. De natuur is nog steeds onveranderd prachtig.
Het heeft overdag niet veel geregend wel stond er een stevige wind. Ook deze camping kostte nog een laatste stevige klim, kregen een plekje met picknicktafel, maar voor de tent stond regende het alweer, dus dat werd binnen zitten!

Woensdag 28 mei, Carlepont - Gouvieux, 83 km.
Als een blok geslapen, we worden een beetje moe, maar het is dan ook een intensieve eerste week.
Eerste stuk van vandaag was redelijk vlak, eerst naar Compiege, daarna naar Senlis. Landschappelijk weer heel mooi. Bebouwing wordt wat vriendelijker. Voor Senlis nog flink geklommen, daarna weer vlakker.
Ook deze camping ligt natuurlijk weer hoog. Het sanitair is wat beter dan de vorige dagen. Ondanks dat het morgen Hemelvaartsdag is het hier hartstikke rustig.
Het was vandaag afwisselend droog en regen, maar we hebben mooie dingen gezien; Senlis is een mooi stadje en ook chateau Chantilly is het bekijken waard.

Donderdag 29 mei, Gouvieux - Parijs, 74 km.
Onze laatste etappe tot Parijs!
Het was droog vanochtend en dat zou het ook blijven.
Eerst boodschappen gedaan en daarna op weg naar Auvers-sur-Oise, de plaats waar van Gogh begraven ligt. De tocht daarheen was mooi, de stadjes worden vriendelijker en welvarender.
In Auvers de graven van Vincent en Theo bezocht en nog even het kerkje bekeken.
Daarna het laatste stuk naar Parijs. 35 km door bebouwing maar prima te fietsen en nergens onveilig gevoeld. Staan nu op de camping in het Bois de Boulogne, druk, maar wel gezellig en nagelnieuw sanitair.

Vrijdag, 30 mei, Parijs
Vandaag een rustdag, de was zit in de wasmachine, kaartjes voor de shuttlebus gekocht, direct proberen deze nieuwsbrief te verzenden!!!

Nieuwsbrief nr. 5
Zaterdag 7 juni  2014

Zaterdag 31 mei, Parijs - Villiers-sur-Orge, 46 km.
Gisteren hebben we nog heerlijk een paar uurtjes door Montmartre geslenterd,  terug op de camping alle schone was weer ingepakt zodat we vanochtend weer bijtijds konden vertrekken.
Zoals we al hebben laten weten was het leuk om  door Parijs te fietsen. Parijs uit volgde er nog een 16 km. lang fietspad door de voorsteden, mooi maar met volle bepakking best lastig fietsen met veel bochten, hekjes en oversteken.
Daarna lieten we de bebouwing achter ons en was er weer ruimte voor de natuur. De camping waar we nu staan is redelijk klein maar er staan nog meer Nederlanders en dat is gezellig voor de aanspraak. We hadden vandaag een hele zonnige dag!

Zondag 1 juni, Villiers-sur-Orge - Toury, 72 km.
Vandaag de laatste dag met stevige klimmetjes. De streek waar we door fietsen is mooi en de stadjes vriendelijk met af en toe "chateau-achtige" huizen met mooie tuinen. We staan op een municipal in Toury. In het dorp is niks open, alleen een afhaal-pizzeria dus dat wordt zelf koken in plaats van het onszelf beloofde etentje buiten de deur.

Maandag 2 juni, Toury - Olivet (bij Orleans), 53km.
Eigenlijk stond er vandaag een etappe van ruim 80 km op het programma maar we vinden het toch wel jammer als we niet in Orleans rond zouden kijken dus hebben we besloten daar in de buurt een camping te zoeken. De route daarheen is heerlijk vlak, onderweg hebben we ook al boodschappen gedaan dus als de tent staat en wij gedoucht hebben lopen we naar de tramhalte en gaan Orleans in. Daar bekijken we o.a. de kathedraal, het geboortehuis van Jeanne d'Arc en wandelen we door de 17e eeuwse wijk. Na nog lekker gegeten te hebben weer met de tram terug naar Olivet. Op de camping staan veel Nederlanders en die komen bijna allemaal even langs lopen om de tent te bekijken en een praatje te maken.

Dinsdag 3 juni, Olivet - Muides -sur-Loire, 64 km.
Vanochtend rustig aan gedaan, we hoefden niet zo ver. Vergezeld van de beste wensen van onze medekampeerders waren we om half 10 op pad. Een half uurtje later zaten we weer op onze route. "La Loire a velo" staat heel goed aangegeven,  zelfs zonder gps is verkeerd rijden onmogelijk. Wat we er vandaag van gezien hebben beviel ons wel; heel erg afwisselend, langs de rivier, door bossen, langs landbouwgebieden, door dorpjes en stadjes.
De camping die we hier in Muides op het oog hadden beviel niet dus zijn we uitgeweken naar de andere camping hier. Daar hebben we nu een mooi plekje en vanavond heerlijk gegeten in het restaurant,  maar dat mag ook wel op een 5-sterren (!) camping.
Moesten vanmiddag op zoek een geldautomaat 11 km fietsen, volgens het meisje aan de receptie toch zeker een half uur lopen ;-D

Woensdag 4 juni, Muides-sur-Loire - La Ville aux Dames, 80 km.
Het heeft bijna de hele nacht geregend, dus dat beloofd weinig goeds. En inderdaad we kregen vandaag aardig wat buien over ons heen en een tegenwind die in de loop van de dag flink aanwakkerde. Dus eigenlijk alleen maar door gefietst.
Staan op een kleine gezellige camping met een stel Nederlanders die ons begin 50 schatte en een
Oudenbosschenaar die ons herkende van de sportschool. Hij had wel gehoord wat wij wilden fietsen maar was verrast dat we dat ook echt deden.

Donderdag 5 juni,
La Ville aux Dames - Savigny en Veron, 70 km.
We hebben vandaag eerst boodschappen gedaan en voorzien van een cartouche gas en genoeg batterijen om de gps-en een poosje aan de praat te houden waren we om 9.45 weer onderweg. De tocht bracht ons eerst naar Tours waar we voor de kathedraal even hebben gerust en toen toch maar weer even binnen gekeken ook al hadden we dat een paar jaar geleden ook al gedaan.
Na Tours voerde de route een stuk langs de Cher  maar overal is de natuur prachtig. Langs de route kom je nogal wat vervallen, leegstaande huizen tegen maar de dorpjes en stadjes zijn vriendelijk en kleurrijk. Het was vandaag prachtig weer en we kwamen dan ook heel veel fietsers tegen. Tijdens onze picknick hebben we even de tent gedroogd in het zonnetje. Toen we langs een terrasje fietsten kregen we een spontaan applausje.

Vrijdag 6 juni,Savigny en Veron - Angers, 83 km.
De dag begon heel goed vandaag. We fietsten door een mooie omgeving en door stadjes die je een echt vakantiegevoel geven. Bovendien staat de zon hoog aan de hemel en hebben we de wind in de rug.
Ons doel was Bouchemaine maar de camping bleek een camperplaats waar je ook met de tent mocht staan. Dat gaf ons geen prettig gevoel en dus maar even van de route afgeweken voor een "echte" camping. Die was maar 4 km weg en heeft een apart veld voor fietsers. Daar staan we met Duitsers, Ieren en fransen, heel gezellig!
Ook nog vermeldenswaardig, we hebben de eerste 1000 km er op zitten.

Zaterdag 7 juni, Angers - Montjean sur Loire, 34 km.
Een rustig dagje vandaag, we zijn best wel moe dus hadden geen zin in ruim 80 km naar Nantes.
Hebben de etappe dus opgesplitst, even een wasje gedraaid,nieuwsbrief de deur uit en straks lekker uit eten, hopen we.
Morgen naar Nantes en daar doen we dan een echte rustdag.

Nieuwsbrief nr. 6
Zaterdag,  14 juni 2014

Zondag 8 juni
Montjean sur Loire - Ste Luce sur Loire,  58 km.
Het werd vandaag een ontspannen dagje. Afgelopen nacht heeft het geregend, vanochtend was het weer droog en scheen de zon, fietsten weg in korte mouwen. De Loire blijft onveranderd mooi en we genieten, ook in de wetenschap dat we vandaag niet zo ver hoeven.
Bij een bakker kopen we brood en koeken, we rusten een paar keer op een mooi plekje en in Oudon was een supermarktje open, wat fruit en hartigs ingeslagen en een halve liter melk om gelijk even op te drinken, dat blijkt, wat een heerlijke verrassing, karnemelk te zijn! Nog even in Oudon rondgekeken en daarna richting camping. We zitten net voor Nantes op een leuke camping,  niks luxe maar schoon en vriendelijk. Het meisje op de receptie spreekt een beetje Nederlands en dus proberen wij onze beste Frans en antwoordt zij in het Nederlands. Er staan hier veel fietsers, 11 in totaal.

Maandag 9 juni
Rustdag
Vannacht weer regen en onweer maar toen we om half 11 naar de bushalte liepen was het droog. Binnen een half uur stonden we met bus en tram midden in Nantes. Dat bleek een heel gezellige stad met een mooie kathedraal en een kasteel van de hertog van Bretagne. Dat laatste was alleen gesloten want het was maandag, ook al is het dan 2e Pinksterdag. Maar je kon wel op de binnenplaats en daar alles bekijken.
Nog even gegeten en daarna weer terug naar de camping, waar de rust weer was weergekeerd, bijna iedereen was vertrokken.
Als je nog een bestemming zoekt voor een stedentrip; Nantes is zeker een aanrader!

Dinsdag 10 juni
Ste Luce sur Loire - Blain, 70 km.
Vandaag uitgerust weer verder. Eerst naar Nantes en daar laten we de Loire achter ons.
De Loire telt tussen Orleans en Tours ontelbare kastelen, wil je die allemaal bezoeken dan heb je aan een vakantie niet genoeg. (wij hebben een aantal jaar geleden een paar kastelen bezocht dus deze reis dat overgeslagen) Tussen Tours en Nantes is het een echt vakantiegebied met gezellige dorpjes een stadjes en opvallende dingen zoals grotten en grotwoningen. Dit vind je meer op de zuid-oever, die toont wat rijker dan de noordkant waar je meer landbouwgebieden vindt.
De rit door Nantes ging goed, veel fietspaden en laten zien wat je gaat doen, vooral op rotondes helpt enorm.
Na Nantes mochten de benen weer aan het werk maar na 40 km kwamen we bij het kanaal van Nantes  naar Brest en dat hebben we gevolgd tot Blain; 30 km heerlijk vlak afgezien van de steile hellinkjes bij sluisjes en bruggen. Ook is het grotendeels onverhard.
Woensdag 11 juni
Blain - Besle sur Vilaine, 69 km.
Vanochtend eerst naar de bakker en daarna het fietspad langs het kanaal weer opgezocht. 45 km onverhard met heel veel keien. Daarna een stukje door Redon en vervolgens de voie verte langs La Vilaine opgezocht, ook onverhard maar beter te fietsen. Het weer is al een paar dagen prima, vandaag misschien wel iets te warm maar ons hoor je niet klagen!
We hebben inmiddels 1248 km op de teller staan dus we beginnen aan de terugreis ;-)

Donderdag 12 juni
Besle sur Vilaine - Rennes, 79 km.
Een zware dag vandaag, de paden langs de Vilaine zijn onverhard en vandaag kilometers lang voorzien van nieuw grind en da's erg zwaar trappen. We kijken of we eerder een camping kunnen vinden langs onze route maar dat gaat niet lukken en daarom laten we na 50 km de Vilaine de Vilaine en laten de gps ons naar de camping navigeren. Dat is wel over drukkere wegen maar er zijn fietspaden en het schiet lekker op. We rijden van zuidwest naar noordoost door Rennes, maar deze stad kan ons niet echt bekoren. De camping ziet er prima uit, ligt in een groot park en niet al te ver weg vinden we een prima Italiaans restaurant.
In de campinggids van een paar medekampeerders zoeken we een camping halverwege de volgende etappe want nog een keer 80 km gaan we niet redden.

Vrijdag 13 juni
Rennes - Tinteniac, 49 km.
Beetje onrustig geslapen maar we hoefden vandaag nog geen 50 km dus we konden rustig aan doen. Rennes uit ging gesmeerd. In het 1e stadje dat we tegenkwamen naar de bakker en de super, altijd een lekker gevoel als je genoeg proviand bij hebt! Nog een poosje staan praten met een stel Walen die ook fietsvakanties doen.
De paden waren vandaag ook onverhard maar stukken beter te fietsen dan gisteren. De natuur is iedere dag anders maar onveranderd mooi.
We waren lekker vroeg op de camping, snel tent opgezet en gedoucht en daarna de fietskleren gewassen die nu vrolijk hangen te wapperen aan Hans z'n waslijn.

Zaterdag 14 juni
Tinteniac - Tades, 40 km.
Na de redelijk te fietsen paden van gisteren kregen we vandaag kilometers met nieuw grind, zo'n 8 cm dik dus echt niet te fietsen, dat werd dus lopen.
De camping in Dinan lag niet echt rustig en eerlijk gezegd hebben we na 4 dagen ook wel genoeg van de niet altijd heel erg schone municipals. Daarom staan we nu op een "echte" camping in Tades. Hier is het lekker schoon en rustig en..... er is wifi dus we kunnen deze nieuwsbrief versturen!

Nieuwsbrief nr. 7
Vrijdag,  20 juni 2014

Zondag 15 juni,
Taden - St. Malo, 29 km.
Het was een leuke dag vandaag! Eerst van de camping terug naar de fietsroute, deze bleek over een oude spoorlijn te lopen dus bijna geen hoogteverschil. Rond half 11 waren we al in Dinard, daar zouden we met de waterbus oversteken naar St. Malo. Dankzij de gps hadden we de steiger waarvandaan we vertrokken zo gevonden. We moesten wel de bagage van de fietsen halen want we moesten 10 steile treetjes af. Al voor half 12 kwamen we aan in St. Malo. Daar alle bagage weer op de fietsen, onder toeziend oog van alle mensen op de bankjes langs de haven. Daar zelf ook nog even een koek gegeten en toen verder voor de laatste kilometers naar de camping. Tent opgezet, gedoucht en gegeten en toen met de bus naar St. Malo. Daar hebben we een poosje door het oude ommuurde stadje gelopen, heel apart en vooral erg gezellig op zondagmiddag.

Maandag, 16 juni
St. Malo - Cherrueix, 30 km.
Alweer een rustig dagje vandaag! Wat later uit bed en eerst een eindje terug gereden om boodschappen te doen.
Het begin van de route was glooiend, totdat we bij zee kwamen toen was het weer vlak. We zagen de Mont St. Michel al van verre liggen. We staan op een gezellige camping, hebben weer eens gewassen en verder helemaal niks gedaan!

Dinsdag, 17 juni
Cherrueix - St. Hilaire du Harcouet, 66 km.
Na 4 rustige dagen vandaag weer een "echte" fietsdag. Inpakken en opruimen gaat steeds sneller; al om half 9 zaten we op de fiets. Tegen half 11 stonden we voor de Mont St. Michel en dat was, op Marja's 61e verjaardag, opnieuw een hoogtepunt. In het dorp nog even koffie met gebak op en toen weer verder. We zitten nu in Normandie en ook hier is het weer prachtig, heel anders dan in Bretagne. Het laatste stuk weer over een oude spoorbaan gefietst. Staan nu in en redelijk groot stadje op een municipal, deze is echt netjes en onderhouden.
De wind is al een paar dagen noordoost (dus tegen) met veel bewolking maar regen valt er niet, vandaag een paar druppels. Een flinke bui zou de fietsen en fietstassen wel lekker schoon wassen ;-D

Woensdag 18 juni,
St. Hilaire du Harcouet - St. Martin des Besaces, 83 km.
Het werd een zware dag vandaag. In de ochtend veel geklommen over de spoorlijn, dat ging heel geleidelijk dus goed te doen, mochten ook kilometers weer naar beneden. Na 60 km. ging de route via binnenwegen met alleen maar klimmen. Kwamen tegen 6 uur helemaal kapot op de camping aan.

Donderdag 19 juni,
St. Martin des Besaces - Bayeux, 65 km.
We hebben besloten vandaag naar Bayeux te fietsen en daar op de camping minstens een rustdag te nemen. We gaan hier uitzoeken hoe we een stuk met de trein kunnen overbruggen en wat andere campings zoeken want we zijn er inmiddels wel achter dat onze dagafstanden aan de lange kant zijn.
Het was vandaag weer tamelijk zwaar maar de laatste 20 km. vielen wel mee, maar we waren blij toen we de torens van de kathedraal zagen!

Vrijdag 20 juni,
Rustdag!

Zondag 22 juni
Oudenbosch
Ja, we zijn weer thuis, ziek van de heimwee (Marja)...
We hebben vrijdag nog geprobeerd om de route een stuk in te korten door een trein te nemen maar dat moest of via Parijs of met heel veel overstappen. Dus werd het nog 2 1/2 week doorfietsen, daarop zei mijn lijf: zoek het maar uit en heb ik uren op het toilet doorgebracht. (2 weken daarvoor had ik al zoiets van 'ik wil naar huis', dus helemaal als een verrassing kwam dat niet).
En dan ben je dolblij met 2 zonen die binnen 24 uur in Bayeux staan en je met al je spullen naar huis brengen!

Eind juni:
Wat leek op heimwee bleek een darminfectie. Wel fijn dat je lichaam dan aangeeft dat je naar huis moet, want daar is het toch het prettigst als je ziek bent!