2016

Onze route voor 2016 is klaar!!!

Dit jaar brengt een bus van Fitál Fietsvakanties ons naar Passau. Dat ligt in zuid-oost Duitsland op de grens met Oostenrijk.
Vandaar fietsen we naar huis, veelal langs rivieren en kanalen.
De planning:
Van Passau tot Regensburg: de Donau.
Van Regensburg tot Nürnberg: de Donau, Altmühl, Main-Donau-Kanal, Ludwig-Donau-Main-Kanal.
Van Nürnberg tot Bamberg volgen we de Regnitz.
Bij Bamberg pikken we de Main op die we stroomafwaarts volgen tot hij bij Mainz uitmondt in de Rijn.
Vervolgens zakken we Rijn af naar Pannerden,via het Pannerdensch Kanaal fietsen we naar Arnhem om vanaf daar de Nederrijn te volgen tot Wijk bij Duurstede. Vandaar fietsen we naar Geldermalsen en gaan we langs de Linge naar Gorinchem.
Van Gorinchem fietsen we via Werkendam, Dordrecht en de Moerdijkbrug weer terug naar West-Brabant.
Op papier is de route net geen 1500 km.

Via deze link kun je de route tot in detail bekijken:

En zo ziet het eruit:

Nieuwsbrief 1-2016
Donderdag 12 mei 2016

Hallo allemaal!

Hier is ie dan, onze 1e nieuwsbrief van 2016 want ook dit jaar gaan we weer fietsen.
De route voor dit jaar staat al op ons weblog, misschien hebben jullie hem al gezien.
Over iets meer dan 2 weken vertrekken we en we hebben er weer heel veel zin in.

Traditie-getrouw hebben we vorige week een "oefen-rondje" gefietst.

Op zaterdag zijn we vanuit Oudenbosch naar Esbeek gefietst. 'n Stevig windje tegen maar dat bracht wel de nodige verkoeling. Op camping de Spaendershorst hebben we ons tentje opgezet voor 3 nachten. We hebben hier vrienden en dat is altijd gezellig.

Op zondag hebben we een leuke fietstocht gemaakt; via landgoed de Utrecht naar Poppel, vervolgens via Alphen en Riel naar Goirle waar we een paar gezellige uurtjes doorbrachten bij mijn broer en schoonzus. Vanuit daar de kortste weg terug naar Esbeek genomen.

Op maandag was het nog steeds prachtig weer en hebben we genoten van een fietstocht over de Kampina en door de Oisterwijkse bossen.

Dinsdags stond de terugreis gepland, het had 's nachts geregend (het regent altijd als wij in Esbeek kamperen 😀), dus een natte tent ingepakt. Het was een stuk frisser dan de voorgaande dagen maar het bleef droog en met een windje in de rug zijn we lekker relaxed naar huis gefietst.

In totaal hebben we ruim 220 km. gefietst. Onze nieuwe Koga's bevallen uitstekend, zeker met bagage en de kampeeruitrusting is nog helemaal oké.

We houden jullie onderweg weer zoveel mogelijk op de hoogte.
Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen stuur dan even een mailtje.

Vrijdag, 3 juni 2016

Gezien de overstromingen en weersomstandigheden (voorspelde zware regen- en onweersbuien) in m.n. Beieren hebben wij besloten om onze busreis en dus ook onze fietsvakantie niet door te laten gaan.
Onze routes lopen nl alleen maar langs rivieren en ook al de campings liggen aan of op eilandjes in het water.
En om gevaren op te zoeken leek ons geen goed idee.

Maandag, 6 juni 2016

Hallo allemaal,

We hebben besloten om een kleine fietstocht te maken. Morgen vertrekken we voor een rondje van 600 km. Op onderstaand kaartje is te zien hoe we gaan fietsen.
Onze route door Duitsland bewaren we gewoon tot volgend jaar.

Iedereen bedankt voor de lieve reacties die we hebben ontvangen!!!

Nieuwsbrief 2 - 2016

Dinsdag, 7 juni
Oudenbosch - Oisterwijk, 54 km.

We hebben besloten een rondje van 600 km te gaan fietsen, 4 weken thuis gaan zitten kniezen schiet ook niet op. En… de weersverwachting voor de komende dagen is goed. Dus zaten we om 10.15 op de fiets en hadden we buiten Etten-Leur al de eerste stop om even iets te eten. Door Breda ging prima, we waanden ons nog even in Parijs: een ienie mini stukje busbaan gecombineerd met het fietspad. Tilburg is ook heel fietsvriendelijk en voor we het wisten fietsten we al door Oisterwijk. Omdat er sprake was van regen en onweersbuien overnachten we in een trekkershut, nog even geen tentje opzetten!

Woensdag, 8 juni
Oisterwijk - Sint Hubert, 70 km.

Het heeft geen drup geregend gisteren; dat kun je verwachten als je in een trekkershut overnacht. Voordeel is dat je geen tent hoeft af te breken. We reden dus lekker bijtijds weer van de camping af. De route was prachtig. In Boxtel het begin van het Duits Lijntje (www.duitslijntje.eu) opgezocht en weer lekker verder gefietst. In Eerde een broodje gegeten. Weer op de fiets hadden we na ’n uur Veghel en Uden achter ons gelaten en was de route weer onveranderd mooi. Staan  nu in Sint Hubert op van Rossum Troost, een oase van rust, ruime plekken en goed onderhouden groen.

Donderdag, 9 juni
Sint Hubert - Xanten, 62 km.

We hebben zo lekker geslapen dat we pas om 7 uur wakker waren, daarom  zaten we pas om half 10 op de fiets. Aanvankelijk was het nog een beetje fris maar al snel konden de shirts met lange mouwen uit.
De route was weer erg mooi; vanaf Cuijk langs de Maas door het Maasheggen landschap. Daarna de Maas overgestoken en in Limburg was het tijd voor koffie met vlaai. Daarna reden we al snel Duitsland binnen. De route is hier bewegwijzerd, ideaal. Voor we bij de camping waren nog een stevig klimmetje door het bos gevolgd door een fijne afdaling. Op de camping  is het heerlijk rustig.

Vrijdag, 10 juni
Rustdag - 19 km.

Vandaag was een echte vakantiedag. Al vroeg naar Xanten gefietst en daar op ons gemak rondgelopen. Vervolgens naar het Archeologisch park gereden en daar een paar uurtjes zoet gebracht. Op de terugweg boodschappen gedaan en op de camping een wasje gedraaid. Het is aardig vol geworden op het tentenveld, maar wij staan nog steeds rustig in ons hoekje.

Zaterdag, 11 juni
Rustdag – 54 km.

Nog een rustdag vandaag. We zitten al om half 10 op de fiets om het laatste stuk van het Duits Lijntje te fietsen. Het landschap is mooi, veel akkers met houtsingels, rustige  kleine dorpjes en stille weggetjes. Echt een gebied waar wij ons thuis voelen. Vlak voor Wesel moeten we 2 aardig steile viaducten over. De brug over de Rijn is prima te doen. Om half 12 staan we voor het station in Wesel bij het bord dat het begin/einde van het Duits Lijntje aangeeft. We eten een broodje en fietsen daarna Wesel uit langs de Rijn tot het pontje dat ons weer naar Xanten brengt. Nog een kleine 10 km en we zijn weer op de camping.

Zondag, 12 juni
Xanten – Aerdt, 63km

Vandaag weer verder dus om half 7 uit de veren en om 9 uur op de fiets. Er was regen voorspeld maar het was prima fietsweer, van de paar spetters die vielen werden we niet echt nat.
De route voerde ons langs of in de buurt van de Rijn en was lekker afwisselend op een enkel saai stuk na. Bij Millingen kwamen we Nederland weer binnen.  Daar met de pont de Rijn over gestoken. De lucht beloofde weinig goeds maar we kwamen nog droog aan op de camping in Aerdt. Al snel barstte de bui los maar gelukkig stond er een paviljoen waar we droog konden zitten. De familie van  de eigenaar van de camping heeft een familie – weekend met barbecue op het veld waar onze tent staat en we worden uitgenodigd om ook even een bordje eten  te komen halen. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd en we hebben heerlijk gegeten.  Leuke mensen die Achterhoekers!  Inmiddels regent het gestaag, hopelijk is het morgen weer droog!

Nieuwsbrief 3 - 2016

Maandag, 13 juni
Aerdt-Lunteren, 57 km.

Het werrd een pittig dagje vandaag. Het heeft bijna de hele nacht geregend en dat slaapt niet zo rustig. We zaten wel om 9 uur op de fiets.
Via het Pannerdensch Kanaal naar Arnhem nog steeds over de Rijnfietsroute De natuur was weer heel anders maar ook heel mooi.
Arnhem was lastig, veel klimmetjes, vooral die ene bij het station ;-).
Net buiten Arnhem begon het te regenen, waren ze aan de weg bezig en waren de batterijen van allebei de gps-en leeg. Zat even niet mee.
Bij Renkum hebben we de Van Goghroute opgepikt. Die ging over de Veluwe, vaak onverhard, maar ondanks de regen prachtig.
We hadden geen zin om in de regen in de tent te zitten en dus hebben op het park een Boskamer gehuurd; een slaapkamer met zitje en een eigen badkamer. Alle apparatuur hangt aan de oplader :-)

Dinsdag, 14 juni
Lunteren-Huizen, 59 km.

We waren op tijd wakker in onze Boskamer. Om 9 uur de sleutel ingeleverd en vertrokken in de regen.
In Barneveld boodschappen gedaan, mensen daar waren chagrijnig en onvriendelijk.
Pas vlak voor Amersfoort kwamen we een tentje tegen waar we koffie konden drinken. Daar werd het droog. Na Lage Vuursche begon het weer te hozen. Zitten nu in een trekkershut, het kampeerveld staat blank, er is hier vandaag 29 mm. regen gevallen.
Omdat het tot en met het weekend nat blijft en kouder wordt hebben we besloten morgen naar Groot-Ammers te fietsen en donderdag naar huis.

Woensdag, 15 juni
Huizen-Groot-Ammers, 65 km.

We hebben lekker geslapen in de trekkershut en al om half 9 gooien we de sleutel in de brievenbus bij de receptie.
We fietsen van Huizen naar Hilversum, waar we even moeten zoeken naar de juiste route maar uiteindelijk brengt de gps ons waar we moeten wezen.  Af en toe valt er een miezerregen.
Utrecht is een fijne stad om door te fietsen, veel fietspaden, voelt veilig. Buiten Nieuwegein eten we een broodje en de lucht beloofd weinig goeds.
We schuilen even onder het viaduct van de A2 over de Lek, want het valt er echt met bakken uit...
Maar na regen komt zonneschijn en dus wordt de rit langs de Lek nog heel aangenaam. Met het pontje steken we over naar Ameide en dan is het nog maar 10 km. naar Groot-Ammers. Bij onze jongste krijgen we een nachtje onderdak. We zitten nog lekker even buiten en de tent, die al sinds maandagochtend drijfnat in de zak zat, gedroogd.

Donderdag, 16 juni
Groot-Ammers-Oudenbosch, 55 km.

Vanochtend de kinderen en kleindochter uitgezwaaid en daarna alles gereed gemaakt voor de laatste etappe.
Het is prachtig weer, de zon schijnt volop en  shirts met lange mouwen en regenjassen kunnen in de tas. We fietsen door de Alblasserwaard naar Papendrecht, steken daar de A15 over naar Dordrecht en na Dordt fietsen we al snel over de Moerdijk ons eigen Brabant binnen.  De weg naar huis heeft verder geen verrassingen, oud en vertrouwd.

Dit jaar is de fietsvakantie niet geworden wat we hadden verwacht, maar we staan nog steeds achter ons besluit om niet naar Passau te gaan.
En ook al hebben we het rondje dat we nu gefietst hebben een paar dagen ingekort vanwege de regen, we hebben er echt van genoten, zeker de eerste week. En ach, er liggen nog wel wat leuke dingen in het verschiet: kamperen met de kleinkinderen en in september naar Italië. En volgend jaar klimmen we beslist weer op de fiets!.

De foto's van ons rondje kun je bekijken door de klikken op de link op het tabblad "Foto's".

Bedankt voor alle leuke en lieve reacties via deze site, mail en WhatsApp!

1. Leuk om te lezen, en succes he geniet maar lekker groeten jan

2. Leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden.
    Succes en droog weer toegewenst
    Peter Helma Mitch en Nick

3. Het is nu nog droog maar voor hoelang weet ik niet.
    Als je nog tijd voor n bakkie koffie hebt weet je waar je heen moet.
    Helaas heb ik vandaag geen auto om naar jullie toe te komen.
    Goeie reis in ieder geval en mss tot straks.
    Ilona

4. fijn om te horen dat jullie het naar de zin hebben tijdens deze ongetwijfeld mooie fietstocht. Wij hebben nog nooit gehoord van het duits lijntje. Lijkt ons wel interessant.
    Geniet er maar heerlijk van samen en probeer de buien te vermijden.
    Groeten Jan en Nelly

5. Jullie hebben weer een leuke route uitgezocht en zo te zien geluk met de buien. Hopelijk blijft dat zo, want de bui die we vanmorgen hier in Haaren kregen zorgde ervoor dat alles in vijf minuten kletsnat was.
    Succes verder en geniet er van. Groetjes Tilly

6. Jan en Dieneke Hartog13 juni 2016 om 14:20

Dank voor jullie nieuwsbrief.
    Fijn dat het weer redelijk blijft.
    Voor wat betreft het Duits Lijntje kan je in Nederland ook veel (verdwenen) spoorlijnen volgen.
    Er is namelijk net een boek uitgekomen met de titel "Speurtocht langs 1.000 km verdwenen spoor".
    Hier is alles oke, veel fietsplezier, groetjes Jan en Dieneke

7. Marja de Rooij20 juni 2016 om 12:24

Altijd leuk om jullie belevenissen te lezen.

8. Hans en Marja, Leuk om jullie vandaag te ontmoeten bij de Bever in Leiden. Mooie blog ter inspiratie. Ik heb al zin om te fietsen :) Hans, veel plezier met je nieuwe fietsbroek. Ruitjes staan prima bij ruitjes. Fietse en misschien nog een keer tot ziens. Groeten, Tessa