2018

Fietsvakantie 2018

Ook dit jaar gaat het toch weer gebeuren; we gaan fietsen. Ondanks dat de afgelopen 2 jaar het weer niet echt meewerkte gaan we er dit jaar weer met frisse moed tegenaan.

Begin mei worden we weggebracht naar Duisburg. Na een overnachting in een hotel stappen we de volgende ochtend op de trein die ons in 6 uur, zonder overstap, naar Burg op Fehmarn vervoert. Daar fietsen we een stukje naar de camping in Puttgarden voor de eerste nacht in ons tentje.
De volgende ochtend stappen we in Puttgarden op de veerboot die ons in 45 minuten naar Rødby in Denemarken brengt. Daar gaat dan eindelijk de echte fietsvakantie beginnen.
We fietsen al eiland-hoppend naar Kopenhagen en Legoland en zakken dan af naar Sleeswiijk-Holstein in Duitsland. In de buurt van Bremerhaven pakken we de route langs de Duitse waddenkust op die we vorig jaar gemist hebben. Bij Bourtange fietsen we Nederland weer binnen om dan van noord-oost naar zuid-west ons land te doorkruisen, op weg naar huis.
Onderstaand een kaartje en een lijst van de route:

Via deze link kun je de route ook bekijken: onze route op gpsies.com

Nieuwsbrief 1 - 2018

9 mei 2018

Morgen is het zo ver, dan gaan we vertrekken voor onze fietsvakantie.
Alhoewel, de eerste 2 dagen wordt er nog niet veel gefietst ;-)

Morgen worden we naar  Duisburg gebracht, met de auto. Daar overnachten we in een hotel.
Vrijdagochtend fietsen we naar het station en hopen we voor kwart voor 9 in de trein te zitten die ons naar Burg op Fehmarn, helemaal in het noorden van Duitsland brengt.
Daar fietsen we wel 8 km naar de camping voor de overnachting.
Zaterdagochtend fietsen we naar de veerhaven en steken met de ferry over naar Rødby in Denemarken waar het avontuur dan echt gaat beginnen.

Als voorbereiding hebben we bijna 2 weken in Enschede gekampeerd met de vouwwagen en daar een aantal mooie fietstochten gemaakt.
Afgelopen weekend zijn we op en neer gefietst naar Esbeek met volle bepakking om te kijken of alles nog in orde was en niks staat onze vakantie nog in de weg.

Dus onze 2e nieuwsbrief komt vanuit Denemarken! Tot dan!
Hans en Marja

Nieuwsbrief 2 - 2018

Donderdag 10 mei, Oudenbosch – Duisburg, met de auto
Iets na 12-en werden we door Richard en Mark opgehaald. Fietsendrager op de auto, alle spullen achterin en daar gingen we.
Onderweg nog geluncht en om half 4 waren we bij ons hotel in Duisburg, uitladen en afscheid nemen…
Later op ons gemak naar het station gelopen en alvast poolshoogte genomen voor morgen.
Nog lekker door de stad gewandeld en ergens gegeten.

Vrijdag 11 mei, Duisburg – Puttgarden, met de trein
  en 10 km. op de fiets.
Om 6 uur uit bed, gedoucht, ontbeten en om 8 uur op de fiets richting station.
Nog even nagevraagd waar de fietswagon precies stopte en daar alle bagage van de fiets en in de Ikea-tassen. Was de volgorde van de wagons gewijzigd. Alle bagage voor in de trein gegooid en als de bliksem met de fietsen naar de laatste wagon. Dat lukte net.

Daarna met 4 tassen door de hele trein. Pfoei, dat was even zweten.
Verder ging de reis heel goed, maar was wel lang, 6 uur in de trein.

Vanaf Fehmarn-Burg naar de camping in Puttgarden gefietst.
Om half 10 naar bed, we hadden het koud.

Zaterdag 12 mei, Puttgarden  - Guldborg, met de boot en 45,5 km gefietst.
Om 9 uur waren we onderweg naar de ferry. Om een kaartje te kopen mochten we aansluiten bij de rijen auto's. Daarna werden we verwezen naar "lane 1".  Daar stonden wij met z’n tweeën. In VIP-lane 2 stonden 3 auto’s en in de overige ontelbaar veel auto's.
Toen het licht op groen ging werd ons verteld: Fietsen naar het hek, daar naar links, dan wacht mijn collega jullie op. Deze collega verwees ons naar een wachthuisje en daar moesten we wachten tot alle vrachtwagens aan boord waren.

Daarna nog wat campers en laatkomers en toen mochten wij de boot op fietsen en parkeren tussen de vrachtauto’s en campers.

Boven even koffie gedronken en rond gekeken en dan zijn 3 kwartier zo voorbij.
Terug op het autodek nog foto’s gemaakt en toen mochten wij als laatsten van boord.
Daarna nog gecontroleerd door de douane en ons Deense avontuur kon beginnen!
Het eerste stuk was al gelijk onverhard en ook stond er een stuk weg onder water.
Moesten we door de modder baggeren, fietsen en schoenen vol modder.

Op de camping eerst alles schoon gespoten.
Mooie groene camping, met keuken en genoeg picknickbanken, lekker handig!

Zondag 13 mei, Guldborg  - Fakse, 57,3 km.
Lekker vroeg op pad. Voor 9 uur hadden we ook al vers brood.Gelijk na Guldborg al de brug over naar Falster.  Slinger over het eiland gemaakt en toen de brug over naar Sjælland. Daar was het aardig heuvelachtig maar goed te doen. De laatste kilometers langs de kust weer vlakker.
De camping is heel groot maar prima uitgerust. Ook hier weer een keuken en een ruimte waar we kunnen eten en zitten.Het weer is prima met een stevig windje.

Maandag 14 mei, Fakse -Køge, 61,2 km.
Vroeg naar bed en vroeg weer op. Lekker binnen ontbeten en koffie gedronken.
Onderweg een stukje opgefietst met een Fransman die een rondje naar de Noordkaap fietst.
Tegen 12-en waren we bij Stevns Klint.  Daar even rond gekeken en een boterham gegeten. Een prachtige plek en nu nog heerlijk rustig. Niet meer dan een handjevol toeristen.
Vanochtend nog tamelijk glooiend gebied en stevige wind tegen. Later meer langs de kust en richting noorden werd het vlakker en hadden we de wind mee. En na het onverharde pad van zaterdag hebben we alleen maar verharde wegen gehad meestal van goede kwaliteit.
Vaak fietspaden en als die er niet zijn gaande auto’s royaal om ons heen. De mensen zijn hier sowieso heel vriendelijk en behulpzaam.

Aan het einde van de tocht kunnen we merken dat we meer in verstedelijkt gebied komen; het is hier aanmerkelijk drukker.

Dinsdag 15 mei, Køge  - Ishøj, 39,1 km.
Vandaag ging de route eerst door Køge.  Leek een leuke plaats om eens rustig rond te kijken. Daarna bogen we weer van de kust af. Dat was lekker rustig, door kleine rustige plaatsjes en mooie natuur. Ontelbare velden met koolzaad zijn we al gepasseerd. Op het eind onvermijdelijk weer richting kust. Heel druk maar gelukkig een vrijliggend fietspad.

We staan op een camping bij een hostel en zoals overal ook hier een keuken voor de fietsers, met verblijfsruimte. We hebben een buurvrouw uit Groenland. Ze spreekt Engels met een grappig accent.

Woensdag 16 mei, rustdag.
Vandaag niet inpakken en opbreken maar lekker rustig aan. Al vóór kwart voor 10 zaten we in de trein naar Kopenhagen.
Bij station Østerport uitgestapt en via het Kastellet (kazernecomplex) naar de kleine zeemeermin.

Daarna een route naar Nyhavn gewandeld. In een zijstraatje bij een bakker een lekker broodje gegeten en toen door winkelstraten en langs prachtige gebouwen weer richting station. Het was geen uitgebreid bezoek en we hebben echt niet alles bekeken maar voor ons was het een hoogtepunt van deze reis.

En morgen moet er weer gewoon gefietst worden!!!

Nieuwsbrief 3 - 2018

Donderdag 17 mei, Ishøj  - Sorø, 71,1 km.
Vanochtend weer op tijd vertrokken. We waren vroeg wakker: een stevige wind deed ons tentje schudden. Maar diezelfde wind hadden we bijna de hele dag  lekker in de rug.
Altijd een fijn gevoel na een rustdag, alle (fiets)kleding weer gewassen en de voorraad aangevuld.

We zijn eerst naar Roskilde gefietst.
De Domkerk is de belangrijkste Deense kerk,  er liggen 39 koningen/koninginnen begraven. Hij is inderdaad indrukwekkend.

Daarna via Ringsted naar Sorø gereden. 45 km over een drukke weg, vaak kaarsrecht (kaarsrecht wil niet zeggen vlak 😊)
maar het schoot wel op.

De camping heeft terrassen en wij staan redelijk hoog, leuk uitzicht!
Het heeft vandaag geregend, niks van gemerkt, we waren in de Domkerk.

Vrijdag 18 mei, Sorø – Odense,  39,3 km.

Vandaag waren we om 9 uur op pad. Het eerste stuk ging nog langs een drukke weg, na Slagelse ging de route binnendoor, lekker door het boerenland, leuk en aangenaam fietsen. Bij Korsør moesten we de Grote Belt oversteken naar het eiland Funen.  Dat mag niet met de fiets maar met de trein. Maar eigenlijk moet je dan voor de fiets vooraf reserveren. Beetje lastig als je aan het fietsen bent. Op aanraden van een machinist gewoon kaartjes gekocht bij een automaat en de fietsen, letterlijk, de trein in gehesen.

Vanmiddag al even rondgekeken in Odense bij het geboortehuis van H.C. Andersen en de nauwe, authentieke straatjes daar om heen. Ziet er heel leuk uit.
Op de camping is het héél druk, best vol.
Alleen op de tentenwei staat ons tentje helemaal alleen 😁.

Zaterdag 19 mei, Odense  - Middelfart,  58,6 km.
We zaten al vóór half 9 op de fiets,  voor 9 uur hadden we ook al boodschappen gedaan. Daarna eerst door Odense. Dat was op zaterdagochtend gelukkig een stuk rustiger dan op vrijdagmiddag.
De route was aardig.  Rustig gebied, kleine dorpjes. Op een gegeven moment werden we een zandpad opgestuurd,  dat was echt niet te doen. Toen maar weer de grote weg opgezocht. Niet helemaal fijn maar het schiet wel op. Waarschijnlijk was er iets gebeurt op de snelweg want het werd loeidruk op de weg.

We waren al rond 2 uur in Middelfart.  Dat is een heel leuke, best grote plaats. Op de camping is het aardig vol, veel mensen die hier gaan duiken.
Morgen gaan we de brug over naar Jutland en dan naar Billund.

Zondag 20 mei, Middelfart – Billund , 55,2 km.
Vanmorgen al om 8.20 op de fiets. Direct na de camping de brug over zodat we om goed half 9 Jutland opreden.
Ook hier is de natuur weer prachtig en heel afwisselend.  En ook hier is het weer heel erg glooiend.  Maar het klimmen en (vooral) dalen gaat ons steeds beter af. Alhoewel er vandaag een paar erg pittige klimmetjes tussen zaten. Maar de laatste 10 km waren helemaal vlak.

Om 2 uur waren we al op het Legoland Holiday Park. Het is hier gezellig druk.
Ook even naar Billund gefietst voor boodschappen. Het hele dorp ademt Lego maar wel gezellig.

Maandag 21 mei. Rustdag
Een rustdag vandaag,  dus dat betekent lekker rustig aan doen ’s ochtends .
Tegen 10-en zijn we naar Legoland gewandeld, da’s maar 450 meter.
Er stond nog geen rij bij de kassa’s dus we waren zo binnen. We hebben gezellig rondgewandeld en gekeken. Miniland was heel leuk en herkenbaar.

We hebben de Ninjago 4d-film gezien (in het Deens). En Atlantis was ook heel leuk.
Tussen de middag lekker gegeten.
Rond 2 uur hadden we alles wel gezien en zijn we terug gegaan naar de camping.  Daar was de rust weer gekeerd. Nog 3 tenten op het veld waar er vanochtend wel 15 stonden. Even uitgerust en nog naar Billund gefietst voor wat inkopen.

Inmiddels zijn de tassen weer ingepakt en kunnen we morgen weer fietsen.

Het was een leuke dag vandaag, we hebben echt genoten.
Ook het weer is nog steeds prima, veel zon, niet al te veel wind en afgezien van de bui in Roskilde geen regen. Van ons mag het zo blijven.

Nieuwsbrief 4 – 2018

Dinsdag 22 mei, Billund – Vejen, 41,4 km.
Alweer op tijd op weg. Eerst brood gekocht en toen op pad.
Eerste stuk was hetzelfde als de laatste kilometers van zondag, alleen was het nu vals plat. Daarna rechtsaf richting zuiden over de Jutlandroute.
Jutland bevalt ons goed; afwisselend landschap,  meer bos dan op de eilanden ook hier glooiend maar minder.
Het geel van het koolzaad heeft plaats gemaakt voor het geel van de brem.

In Bække worden we aangesproken door een Deense, zij en haar man zijn bezig aan een wereldreis op de fiets van zo'n 4 à 5 jaar. Ze zijn nu thuis voor de geboorte van hun 1e kleinkind. We hebben een hele poos staan praten en ervaringen uitgewisseld.

We waren al om half 1 op de camping in Vejen. Die ligt bij een hostel en een heel groot sportcomplex waar we gebruik van mogen maken.

Woensdag 23 mei, Vejen – Rødekro, 58,8 km.
Vanochtend ons gewone ochtendritueel.
Het fietsen ging lekker vlot. Het was wel erg warm. De wegen glooien alleen nog maar.
We hadden een prachtige route, die alle stadjes meed.

We waren al om 2 uur op de camping.  Die ligt bij een aantal visvijvers; heel ruim, heel groen, heerlijk rustig, een idylle!
Morgen gaan we naar Duitsland.

Donderdag 24 mei, Rødekro- Süderholz, 67 km.
Vol goede moed op pad vandaag. Eerste stuk ging goed.
Bij Padborg moesten we de grens over en het duurde best lang voor we daar waren. Het was natuurlijk ook druk richting grens. Veel vrachtverkeer en industriegebied.

Eenmaal in Duitsland schoot het beter op. Maar het was vandaag héél erg warm, er stond een stevige wind en het laatste stuk was constant omhoog en omlaag. Bij de camping aangekomen ging Hans onderuit op het grind, ook door vermoeidheid. Hand en elleboog kapot maar niet erg, alleen pijnlijk.

Daarom besloten morgen naar Schleswig te fietsen en daar de trein maar Stade te nemen.  Vandaar fietsen we dan naar Drochtersen.  Scheelt een dag tegen de wind in fietsen en ook is het daar vlakker.

Vrijdag 25 mei,  Süderholz  - Drochtersen,  45,9 km + trein.
Vandaag gedaan wat we gisteren besloten hadden.  Eerst ruim 20 km gefietst naar Schleswig.  Daar op de trein naar Hamburg, in Hamburg de S-bahn naar Buxtehude en van daar weer naar Stade. Gelukkig allemaal treinen waar we de fietsen met alle bagage erop zo naar binnen konden rijden. Alleen in Buxtehude was de lift kapot moesten we over de trap.

In Stade even een broodje gegeten en toen op de fiets naar Drochtersen. We hoopten een hut te kunnen huren maar die waren bezet. Dus ons tentje maar opgezet. Maar we staan wel op een heel mooi plekje.
Vanavond heerlijk gegeten in het restaurant op de camping.

Zaterdag 26 mei, rustdag.
Een echte rustdag vandaag. Vanochtend even op en neer naar het dorp voor boodschappen, bijna 15 km v.v.
In de supermarkt weer genoeg voorraad ingeslagen voor de komende dagen.
We zitten nu lekker voor de tent in de schaduw van een boom. Het is veel te warm om iets anders te ondernemen.

Noord-Duitsland is niet de eerste plek waar je aan denkt als je op vakantie gaat maar het is hier echt heel mooi. En…. lekker vlak!

Vier dagen fietsen en dan een rustdag bevalt ons wel dus die houden we erin!

Nieuwsbrief 5 – 2018

Zondag 27 mei, Drochtersen – Spaden, 80 km.
Toen we om 6 uur opstonden scheen de zon, maar toen we ruim 2 uur later vertrokken was het helemaal bewolkt en heerlijk fris. Prima temperatuur om te fietsen!
Het fietspad langs de Elbe bleek afgesloten en daarom moesten we een aardig stuk om fietsen. In de loop van de dag klaarde het op en werd het weer (te) warm.
Het was een leuke tocht, heel afwisselend, bos, akkers en kleine, stille dorpjes.
Zie je normaal overal campers en caravans rijden, hier zag je overal paardentrailers.

We waren toch al om half 4 op de camping.
Die ligt aan een meer en is mooi ruim opgezet met veel groen.

Maandag 28 mei, Spaden – Dangast,  59,3 km
Vandaag pas om 9 uur op pad. Eerst naar Bremerhaven en daar met de veerboot over de Wesel.
Vanaf daar een doorsteek gemaakt naar de Waddenkust. Het was héél warm vandaag. Tegen twaalven in een piepklein supermarktje karnemelk en ham gekocht en op een bankje in de schaduw heerlijk geluncht.

De omgeving was weer afwisselend en mooi.

Onze beoogde camping lag pal aan zee en bood totaal geen beschutting.
Daarom staan we nu op een boerencamping  2 km van zee. Lekker rommelig, veel schaduw, beschut en net sanitair.

Vanavond na het eten nog even naar Dangast gefietst voor een ijsje.

Dinsdag 29 mei, Dangast – Bingum, 65 km.
Een onrustige nacht gehad, benauwd en veel te warm.
Gisteravond besloten de kust de kust te laten en door “het binnenland “ naar Bingum te fietsen. Dat is ongeveer 63 km, dus te doen. De temperatuur is tropisch, beschutting op de fietspaden en de campings langs de kust is er nauwelijks, vandaar.

Het eerste stuk ging prima. Veel bos, genoeg schaduw en nog niet te warm.
Na de middag werd het wel echt warm, 34°.  Maar we hebben de camping gehaald en in de schaduw de tent opgezet.
Het zag er naar uit dat er onweer zou komen en dat kwam er ook. Met bakken viel het uit de hemel. Aanvankelijk zaten we in een restaurant vlak bij de camping. Toen we weer bij de tent waren plensde het vrolijk verder. Op een gegeven moment stonden we in een vijver van regenwater.
Toch maar gaan slapen; vanochtend was alles zo goed als droog.

Woensdag 30 mei, Bingum – Stadskanaal, 48,3 km.
Gisteravond onze route maar weer eens aangepast.  Een B&B geboekt in Stadskanaal.  Daar blijven we 2 nachten. Even uitrusten,  de warmte van de afgelopen dagen is slopend. Ook weer even alles wassen,  dan kunnen we daarna aan “de thuisreis"  beginnen.
Het was vanochtend heerlijk opgefrist.  Later kwam de zon weer door en werd het warmer.
Nog zo'n 25 km door Duitsland gefietst, toen fietsten we bij Bellingwolde weer Nederland binnen. Mooie streek daar.

We zitten nu in de B&B. Heerlijk rustig, het ligt op een camping mooi in het groen.
We kregen een 4-persoons appartement ipv 2-persoons kamer. Wij komen die 2 nachten hier wel door.

Donderdag 31 mei, rustdag.
Vanmorgen lekker ontbeten en nog een wasje gedraaid. Bij een temperatuur van 30° droogt het wel.
We zijn nog even naar Stadskanaal gefietst. Veel winkels hebben ze daar. We hebben een lekker broodje gegeten,  nieuwe schoenen gekocht en nog wat gedronken.
Zitten nu lekker binnen te wachten tot het gaat regenen 🤣.

Morgen fietsen we naar Hooghalen en verder onze geplande route. Het ziet ernaar uit dat de temperatuur weer normaler wordt en dan fietsen we deze laatste dagen zonder rustdag. Dan komen we donderdag 7 juni weer thuis. En sturen we daarna onze laatste nieuwsbrief.

Nieuwsbrief 6 – 2018

Vrijdag  1 juni, Stadskanaal – Laaghalen,  48,3 km.
Het heeft gisteravond inderdaad nog geregend en het was vanmorgen lekker afgekoeld.
Na een goed ontbijt vertrokken uit de B&B. Vandaag was Hooghalen ons doel daar hebben we een trekkershut gereserveerd.
Al snel komt de zon door en het is echt “plak”-weer. We fietsen door een afwisselend Drents landschap. Voor 2 uur zijn we al op de camping . De ontvangst is allervriendelijkst en de trekkershut is royaal en voorzien van 4-pits kookplaat, koelkast, waterkoker en koffiezetter.
De reden waarom we hier zitten is het te verwachten onweer en het heeft inderdaad geonweerd en geregend.
Nu is het weer droog en zitten we op onze eigen veranda.

Zaterdag  2 juni, Laaghalen – Steenwijk, 55 km.
Om 9 uur op de fiets en vandaag de eerste dag dat het regende. Niet hard, maar toch. Tussen de middag konden de regenjasjes weer uit.
Route was prachtig door het Drentse land. Alleen aan het eind zat een heel stuk onverhard, dat was minder. Verder ging alles gesmeerd vandaag en waren we bijtijds op de camping in Steenwijk.

Zondag 3 juni, Steenwijk – Wezep, 64,2 km.
’n Nieuw record: al om 8.15 op de fiets. Het eerste stuk was, na al die natuurgebieden van gisteren, vrij saai maar de ooievaars die we zagen maakten veel goed.
Na Meppel werd het aantrekkelijker.  Veel water vandaag. De Weerribben/Wieden, het Zwarte Water, de Overijsselse Vecht die we met een trekpontje overstaken en de IJssel. En stadjes als Meppel, Hasselt, Zwolle en Hattem.

Geen bakker of supermarkt open vandaag dus in Zwolle op een terras lekker geluncht.
Ook vandaag weer op tijd op de camping in Wezep. Een mooie boerencamping met prima voorzieningen!

Maandag 4 juni, Wezep – Nijkerk, 56 km.
Verslapen vanochtend, pas om half 7 wakker 😀 Tegen 9-en op de fiets.
Route ging door mooi gebied, veel landerijen en boerderijen. In Oldebroek boodschappen gedaan. Daarna kwamen we in Elburg, een mooi oud plaatsje. Daar gingen we de brug over en fietsten we Flevoland in. Nu hebben we in alle 12 provincies gefietst.
Lekker fietspad langs het water, prima fietsen daar.
4,5 km voor de camping ging m’n telefoon: Richard, waar we waren, hoe ver nog van de camping want hij stond daar in de buurt! We hebben nog nooit zo snel gefietst aan het einde van de dag.
Morgen naar Groenekan, bijna thuis.

Dinsdag 5 juni, Nijkerk – Groenekan, 53,5 km.
We konden pas om 9 uur vertrekken omdat we eerst de sep-key van het badgebouw moesten inleveren. (€20,00 borg)
Maar het ging gesmeerd vandaag. Via de brug over het Nijkerkernauw lieten we de polder achter ons.
Daarna over de dijk naar Bunschoten/Spakenburg. Daar boodschappen gedaan. Daarna via Zevenhuizen en Hoogland naar Amersfoort. Toen  we de stad achter ons lieten via mooie natuurgebieden naar Groenekan. De camping is klein, ’n beetje rommelig en het sanitair kan er net mee door maar we staan prima en het is maar voor 1 nachtje.

Woensdag 6 juni, Groenekan – Hank, 66,3 km.
De eerste km’s waren nog heerlijk rustig, daarna stortten we ons in de hectiek  van Utrecht.
Maar in Utrecht is prima te fietsen en langs het Amsterdam-Rijnkanaal was het heerlijk rustig. Bij Nieuwegein overgevaren naar Vianen en daarna langs het Merwedekanaal naar Gorinchem. Een hele mooie route. In Gorinchem over de brug en de laatste km’s naar Hank.
De Geitenbrij viel tegen dus doorgefietst naar de Kurenpolder. We wilden voor deze laatste overnachting gewoon een fijne camping. En dat was het. Mooi sanitair, restaurant geopend waar we lekker hebben gegeten.

Donderdag 7 juni, Hank – Oudenbosch, 34,2 km.
Voelt toch een beetje raar, voor de laatste keer afbreken en alles inpakken…
Ook nu weer moet er nog een pasje ingeleverd worden bij de receptie, maar om 9.15 zijn we op weg.
De brug bij Keizersveer over en via het ons bekende Brabantse land richting huis.
In Zevenbergen nog even koffie gedronken en daarna de laatste kilometers. Bij de Lamgatse Brug hebben we zicht op de basiliek en weten we: we zijn thuis!!!

Tot slot
We hebben een top vakantie gehad, 1325 km gefietst. Denemarken is een mooi land, zeker om te fietsen. Mooi groen, leuke stadjes/dorpen, rustig en vriendelijke, behulpzame mensen.
De campings zijn zeker niet goedkoop (€35,00 per nacht voor 2 personen + tentje) maar er is altijd een keuken waar je kunt koken en vaak ook nog een ruimte waar je kunt eten.
Het weer was dit jaar geweldig, afgezien van een bui in Roskilde alleen de laatste zaterdag een poosje met de regenjasjes aan gefietst. De zon scheen (soms te) uitbundig. En de wind, die hadden we bijna alle dagen lekker in de rug.

En toch hebben we besloten dat dit onze laatste grote fietstocht was. We merken dat we een dagje ouder worden en dat het allemaal wat moeizamer wordt. Bovendien heeft onze tent zijn beste tijd gehad. En de combinatie fietsen en kamperen geeft ons dat lekkere gevoel van vrijheid. Maar om op onze leeftijd nog een nieuwe tent aan te schaffen…
En onze oudste kleindochter zei vorig jaar al, ze was toen net 7 jaar: “oma wordt het niet eens tijd dat jullie stoppen met die fietsvakanties?”
Dus, lieve Nynke, opa en oma luisteren naar jou! Maar op één voorwaarde, dat jij samen met Caitlin volgend jaar met opa en oma een rondje gaat fietsen langs trekkershutten.

Dat wil niet zeggen dat we niet blijven fietsen. Ons plan is om volgend jaar met de vouwwagen erop uit te trekken, fietsen mee en lekker fietsen, van mooie plek naar mooie plek.

Iedereen heel erg bedankt voor jullie berichtjes, mailtjes, appjes enz. Daar waren we altijd heel blij mee en zeker als het eens wat minder ging waren die berichtjes een hart onder de riem.

Tot slot Rijwielsporthuis Ad van Overveld bedankt voor het tiptop houden van onze fietsen, ze deden het weer geweldig  en Garage van Beek in Oudenbosch bedankt dat onze auto bij jullie mocht “logeren”.

Humor onderweg:
·         We staan in Puttgarden te wachten tot we de veerboot op mogen. Vraagt de man die alles in goede banen leidt:
 ‘Wat kost dat nou met de fiets op de boot, €12,00?’.
‘Nee’ antwoord ik ‘€17,00 per persoon’ .
 ‘Zo, da’s duur’
‘Valt wel mee en zwemmen is geen optie’
Dood-serieus:  ‘Nee, dat kan ook niet, da’s wel 20 kilometer’.
Duitsers hebben inderdaad geen gevoel voor humor.

·         We staan op een grote,drukke camping. Terwijl het pompje het ene luchtbed oppompt, blaast Hans het andere bed op als ik tegen hem zeg: ‘Weet je wat me opvalt? Je ziet zoveel Denen hier.’ Kwam de vraag of ik niet meer zo’n opmerking wilde maken als ie bezig was een luchtbed op te blazen?!

·         We staan op vrijdag aan het begin van het Pinksterweekend op de camping in Odense. Het staat daar (alweer) vol met alleen maar Denen. En wat is het eerste dat ze doen als de caravan is afgekoppeld? Een Deens vlaggetje plaatsen!

1. Ziet er weer mooi uit, maar wel veel km in 33 dagen. Ik hoop dat weer mee zit. Wanneer gaan jullie?

2. Dat wordt weer een lange tocht! Hopen dat het weer goed is dit jaar.

3. Dit wordt weer een geweldige reis. Veel plezier en heel veel mooi weer. Geniet er maar weer van xxxx

4. Ja wat gaat dit geweldig worden. Marja je komt nog knapper terug, en Hans jij alweer een jaartje jonger! Veel plezier en sportiviteit x

5. Leuk om jullie weer te volgen ! Geniet van jullie vakantie en goed uitkijken.

6. Hoi Hans en Marja,
    weer leuk om met jullie 'mee te reizen'.
    Ook goed te horen dat alles naar wens verloopt en belangrijk, déze keer met prachtig weer wat bovendien ook nog wel even lijkt te blijven. Geniet ze!

7. Mooie aanstekelijke verhalen in jullie vierde nieuwsbrief. Hans beterschap man!
    Fijn dat jullie het zo goed hebben! En het wakkert bij mij ook de fietskoorts aan! Geniet heerlijk en tot gauw!!! Jan x

8. Jullie gaan als een speer. Wél lees ik dat de afstaptechiek van Hans nog steeds een puntje van aandacht is ;-)
    Gelukkig zijn de gevolgen deze keer beperkt gebleven. Heel veel plezier.

9. Wat hebben julie weer mooie dingen gezien en Hans je moet wel blijven staan hoor :). Geniet nog maar eventjes van de mooie tocht maar doe voorzichtig. xxxx

10. Marjolein Buijs2 juni 2018 om 08:30

Geweldige tocht weer! Geniet van jullie laatste weekje! Tot snel!

11. Het is echt weer volop genieten! Nog even en jullie zijn weer thuis. Gaat wel snle hoor. xxxx

12. Jullie hebben wederom een geweldige tocht gemaakt dit jaar en heel verstandig om de vakanties nu op een andere manier in te gaan vullen!! Natuurlijk de mooie fietsen meenemen en in beweging blijven maar daarnaast ook het gemak van de mooie vouwwagen. ook al gaat de "kleine" tent niet meer mee jullie zijn en blijven de Fiets Toppers!! xxxx

13. Zojuist jullie laatste reisverslag gelezen en ziet er weer uit als een super geslaagde reis :).