2008

Vlaanderen Fietsroute; 26 t/m 30 mei 2008

Eind mei 2008 hebben we een gedeelte van de Vlaanderen-fietsroute gereden: vanuit Esbeek waar we met de caravan op een camping stonden zijn we naar Arendonk, net over de grens in België, gefietst waar we de route hebben opgepakt. Bij Geraardsbergen zijn we doorgestoken naar Dendermonde en daar hebben we de Vlaanderen-fietsroute weer opgepakt.

We rekenden op een afstand van ongeveer 500 km. die we in 5 dagen zouden afleggen. Omdat we zouden overnachten bij particulieren leek ons dat geen probleem. Uiteindelijk bleken de dag-afstanden 110 – 120 km. te zijn en dat was best wel lang, eigenlijk te lang, je bent alleen maar bezig met fietsen en hebt geen tijd om rond te kijken of eens even een leuk praatje te maken met passanten.

De overnachtingen bij particulieren die zijn aangesloten bij “Gezinnen op de fiets” waren leuk, overal hadden we het gevoel welkom te zijn met uitzondering van dag 3. Maar ook om deze ervaring kunnen we achteraf toch lachen.

We kijken terug op een zeer geslaagde fietstocht die ons heeft geleerd dat we  echte kampeerders zijn en voor de volgende fietsvakantie hebben we dus een tent en aanverwante artikelen aangeschaft.

Dag 1 Esbeek - Arendonk - Overpelt - Stramproy - Thorn - Maaseik 115 km.
Als we wakker worden tikt de regen gestaag op het caravandak. En dus vertrekken we met regen vanaf de camping in Esbeek. De Vlaanderen-fietsroute opgepakt in Arendonk. Daar was het alweer zogoed als droog, dus de regenjacks omgeruild voor de windstoppers. Na de boterham konden ook de windstoppers uit. Op een paar druppels na bleef het droog, het werd ’s middags zelfs nog een beetje benauwd. Er stond wel een stevige NO-wind. Het was een afwisselende route: langs water, door bos, langs akkers en dorpjes, over de grens van België en Nederland. Dankzij de gps zonder problemen naar ons overnachtingadres gereden. Daar werden we gastvrij ontvangen, konden kiezen uit een drietal kamers, we waren deze nacht de enige gasten. Vlakbij ons overnachtingadres lekker gegeten.

Dag 2 Maaseik - Maasmechelen - Lanaken - Maastricht - Riemst-Kanne - Tongeren - St. Truiden - Linter Orsmaal 127 km.
Na een redelijke nacht, de weg waaraan we zaten was nogal druk, en een uitgebreid ontbijt, en een dito lunchpakket, vertrokken voor onze 2e etappe. We zaten weer vlug op de route en fietsten steeds een beetje parallel aan de Maas, later langs de Zuid-willemsvaart en het Albertkanaal. Het was ’s ochtends droog maar wel tamelijk benauwd. Er was een omleiding van de route deze ging langs een drukke weg dat was niet echt prettig. Rond half 12 begon het ook nog te regenen, eerst zachtjes maar al vlug zo hard dat de regenjacks weer aan moesten. Op een gegeven moment zelf maar de route weer opgezocht vanwege de drukte langs de omleiding. Stilletjes aan werd het heuvelachtiger en voor Kanne kregen we de eerste “beklimming”. In Kanne in een bushok gegeten en daarna weer verder. Flinke klim bij Riemst, dwars door een kudde grazende schapen. De hele middag veel klimmen en dalen, regen, maar wel een afwisselend landschap. Veel dorpjes, veel fruitbomen. Even in Tongeren rondgekeken en onderweg in een cafeetje soep en koffie op om weer een beetje warm en droog te worden. Pas na 18.30 in Orsmaal waar we heel vriendelijk werden ontvangen. Daarna op zoek naar een restaurant; de eerste was gesloten en de tweede en derde ook. Uiteindelijk na 6,5 km in Tienen maar friet gegeten want de trek was inmiddels wel erg groot!

Dag 3 Linter Orsmaal - Hoegaarden - Bierbeek - Leuven - Overijse - Halle - Vlezenbeek 113 km.
Na een goede nachtrust en dito ontbijt en lunchpakket weer vertrokken. Het werd een zware dag, de hele dag klimmen en dalen, bij Hoegaarden een klim van een kilometer over kinderkopjes. Het was wel een afwisselende route: veel (uitgestorven) dorpjes en stadjes, veel bos en ook open land. De bossen, zeker 20 km totaal, waren niet altijd prettig om door te fietsen. Veel zandpaden die door de regen van de afgelopen dagen in modderpoelen waren veranderd. Het was de hele dag droog en ook veel zon. In Vlezenbeek tevergeefs gezocht naar de ons overnachtingadres. Ondanks de aanwijzingen van dorpsbewoners. Uiteindelijk maar gebeld, kreeg te horen dat ze vol zaten, ze waren “vergeten” dat wij zouden komen. (Behalve overnachtingadres voor Gezinnen en Vrienden op de Fiets is het ook een B&B) Toch maar verteld dat we eraan kwamen en na een fietsdag toch wel een oplossing van hun verwachtten. Alle overnachtingadressen in het dorp zaten vol dus Hans heeft die nacht in de hoogslaper van de zoon des huizes geslapen en Marja in een kamertje onder een trap maar wel met een eigen douche en toilet. Na deze oplossing vond de mevrouw van de B&B dat we best wat vrolijker konden kijken, zij had haar best gedaan. We hebben die avond wel lekker gegeten in een restaurant vlakbij.

Dag 4 Vlezenbeek – Geraardsbergen - Ninove - Aalst - Dendermonde - Mariekerke - Bornem 118 km.
Om 9.15 zaten we in de regen op de fiets. We hadden allebei slecht geslapen. De vriendelijkheid in de b&b was ver te zoeken, de andere gasten waren wel aardig dus dat maakte een hoop goed. Tot Geraardsbergen was het weer veel klimmen en dalen, we zijn zelfs de Bosberg afgedaald (10%).Bij Geraardsbergen hebben we de LF38 opgepakt en over jaagpaden langs de Dender richting Dendermonde gefietst. We hadden op het vlakke stuk weer zo ons oude tempo te pakken. We hebben even rondgekeken in Aalst en Dendermonde. Bij Dendermonde stond de Vlaanderen Fietsroute weer aangegeven maar helaas eerst de verkeerde richting opgefietst. Na 4 km omgekeerd en alsnog de juiste variant genomen. De route voerde langs de Schelde door een heel rustig gebied waardoor even de twijfel toesloeg of het veer, want er lagen geen bruggen, nog wel zou varen. Maar een fietser wist ons ervan te overtuigen dat dat nog wel het geval was. Het was inmiddels al 19.00 uur en dus maar even ons overnachtingadres gebeld dat we onderweg waren. Het pontje voer (gratis) voor ons tweeën. Het overnachtingadres was zo gevonden en de ontvangst heel vriendelijk, een verademing na de vorige dag. Het centrum van Bornem was redelijk dichtbij en daar hebben we heel lekker gegeten.

Dag 5 Bornem – Niel - Duffel - Lier - Turnhout - Arendonk - Esbeek 120 km.
We zaten om 9.15 uur na een stevig ontbijt op de fiets. We hadden goed geslapen. We hebben eerst boodschappen gedaan, we hadden vandaag geen lunchpakket mee, en daarna op zoek naar de route die we vlug hadden gevonden. Eerst weer langs de Schelde gefietst, daarna weer overgestoken met een fiets/voetveer en verder langs de Rupel en de Nete. We hebben veel langs water gefietst vandaag en in de loop van de middag waren we allebei het water en het fietsen zat. Om 17.00 uur waren we in Arendonk op het punt waar we maandag de route waren begonnen. Tegen zessen waren we in Lage Mierde waar we hebben gegeten. Toen we het restaurant, uiteraard in fietskleding, binnenkwamen werden we eerst van boven naar onder bekeken en werd er gevraagd: “Hebt u gereserveerd?” waarop wij dachten: “We staan hier zo weer buiten”, maar we kregen toch een tafeltje toegewezen. We hebben daar lekker gegeten en rond half 9 arriveerden we weer op de camping. Daar werden we door onze mede-kampeerders enthousiast ontvangen en van thee voorzien terwijl onze verhalen kwijt konden.

We kijken terug op een paar leuke dagen maar de dagafstanden waren een beetje te lang om ook nog iets van de omgeving op te kunnen nemen.