2009

Ronde van Nederland; 28 juni t/m 10 juli 2009

Dit jaar staat dus de Ronde van Nederland op het programma. Zoals eerder verteld hebben we een kampeeruitrusting aangeschaft en waren we van plan om in ongeveer 2 weken de tocht van 1200 km. te doen. Het was de bedoeling om niet zelf te koken en er een echte vakantie van te maken. De Ronde van Nederland is een bestaande route die de LF-paden volgt en dus helemaal bewegwijzerd is.

Al vrij vlot kwamen we tot de conclusie dat 90 – 100 km. per dag geen haalbare kaart was; tent opbouwen en ’s morgens weer afbreken kost de nodige tijd en energie.

Ook hadden we de 2e dag al pech (gebroken ketting), dat gaf veel vertraging zodat de planning die we gemaakt hadden in het water viel en we dus het een en ander moesten bijstellen. We konden niet langer over de tocht doen want er was ook nog een baas die het wel leuk vond als er weer gewerkt zou worden. We wilden perse de Afsluitdijk fietsen en dus besloten we om van Harlingen naar Arnhem de trein te nemen.

Dag 1 Huis – Roosendaal – Woensdrecht – Heinkenszand 102 km.We hadden zaterdag de fietsen al bepakt zodat we zondag om 9 uur vol goede moed konden vertrekken. Net buiten Roosendaal in Nispen de LF-route opgepakt. Tijdens onze eerste stop al direct contact met fietsers die de ronde in omgekeerde richting fietsten. Zulke contacten zouden we regelmatig hebben. In Zeeland t.h.v. Waarde even gerust. Er stopte een auto en daaruit stapte, stomtoevallig, een oud-collega van Marja. Weer even een praatje. Door een afwisselend Zeeuws landschap naar Heinkenszand voor een overnachting op camping Stellenplas. De beheerder van deze camping bleek ook al een oud-collega van Marja te zijn. Dat beloofde wat voor de rest van de vakantie….. ’s Avonds in het restaurant op de camping gegeten. Op de camping staan hoofdzakelijk stacaravans en daardoor weinig contact met medekampeerders. De beheerder voorzag ons wel van stoelen dus dat was wel heel prettig.

Het was warm, 28 gr. Tamelijk zonnig en af en toe een stevig windje tegen.

Dag 2 Heinkenszand – Middelburg – Veere – Port Zelande 78 km.We zaten pas om 10 uur op de fiets, moeten duidelijk ons ritme van afbreken, inpakken, fietsen beladen enz. nog vinden. Via Middelburg en Veere, waar we even rondgekeken hebben, richting Ouddorp. Over de indrukwekkende Stormvloedkering naar Schouwen-Duiveland. Op de Brouwersdam een paar kilometer voor Port Zelande brak de ketting van Marja’s fiets. We bedachten dat ze er in Port Zelande wel een fietsenmaker zou zitten en dus te voet, met de fietsen, daarheen. Dat bleek inderdaad het geval, bovendien is er daar ook een camping. Dus tent opgezet en afgesproken dat de volgende ochtend de fiets gemaakt zou worden. In een van de restaurantjes op het park gegeten en daarna nog lekker een stuk gelopen en genoten van de zonsondergang.

Het was mistig en het duurde lang voor de zon echt door kwam. Zeeland is mooi, alleen jammer van al die steile dijkjes…

Dag 3 Port Zelande – Ouddorp – Brielle 40 km.De fietsenmaker hield woord en binnen de kortste keren lag er een nieuwe ketting op voor een vriendenprijsje!

Om 11 uur waren we weer reisvaardig. In Ouddorp boodschappen gedaan en een broodje gegeten. Via de Haringvlietsluizen naar Brielle waar we op camping De Meeuw de tent hebben opgezet. Stonden op een veld met alleen maar fietskampeerders; een gemêleerd gezelschap met fietsers uit Engeland, België en Nederland. Achteraf de gezelligste plek waar we gekampeerd hebben.
In Brielle in een eetcafé gegeten. Veel restaurants waren gesloten; de plaatselijke voetbalclub speelde die avond tegen Feyenoord en uit voorzorg hielden veel zaken hun deuren gesloten. Ook nog nooit ergens zoveel politie rond zien lopen. (Het werd iets van 12-1, voor Feyenoord)

Het was weer mistig, later kwam de zon door, 23 graden en af en toe ’n stevig windje.

We hebben besloten de route in te korten: in Harlingen nemen we de trein naar Arnhem en daar stappen we weer op de fiets. Het fietsen over de Deltawerken is heel indrukwekkend.

Dag 4 Brielle – Maassluis – Hoek van Holland – Den Haag – Noordwijkerhout 78 km.Het ritme van afbreken en inpakken begint erin te komen en dus lekker op tijd weer op de fiets richting Rozenburg, daar met de veerpont over de Nieuwe Waterweg naar Maassluis. Dan langs diezelfde Waterweg naar Hoek van Holland. Vanaf daar door de duinen langs Den Haag, Scheveningen, Katwijk en Noordwijk om uiteindelijk in Noordwijkerhout uit te komen. Het fietsen door de duinen was prachtig, veel bloemen, veel klimmetjes, veel leuke ontmoetingen van een praatje tot een vraag om gereedschap.

Staan op camping Le Parage, lekker rustig, redelijk klein, vlak aan de route. Aan de overkant is een pannenkoekenrestaurant waar we lekker op het terras hebben gegeten. Daarna nog een fijne strandwandeling gemaakt.

Het was vandaag warm, 23 graden, veel zon en er stond een stevige wind.

Dag 5 Noordwijkerhout – Zandvoort – IJmuiden – Schoorl 70 km.Door de duinen, over een schelpenpad, naar Zandvoort, vandaar richting IJmuiden om daar met de pont het Noordzeekanaal over te steken. Door de combinatie zon (30 gr.), wind (stevige noord-wester) en beklimmingen (zeg nooit dat Nederland vlak is) besloten na de pont de kortste weg naar Schoorl te nemen.

We waren om half 5 op camping Buitenduin, en kregen een plekje in de schaduw. Alle was in de wasmachine gestopt en daarna lekker gaan eten in Schoorl. Hier hing ’n echt vakantiesfeertje.

Terug op de camping lekker op een bankje gezeten dat voor het badhok stond. Zowat alle campinggasten kwamen langs om een praatje te maken.

Dag 6 Schoorl – Petten – Callantsoog – Hippolytushoef (Stroe) 56 km.Vandaag het laatste stukje duinen. Via Groet naar Camperduin en daarna langs de Hondsbosse en Pettense Zeewering. Weer een indrukwekkend stukje Nederland. Onder Callantsoog voert de route ons door de kop van Noord-Holland. Deze is heel rustig, doet bijna geen dorpjes aan en we komen weinig andere fietsers tegen. Het landschap is wijds. We zijn blij met een boom die schaduw geeft want het is drukkend benauwd. Je kunt merken dat er onweer aankomt.

Als we op camping ’t Wiringherlant in Stroe aankomen, blijkt dat er een weeralarm is afgegeven en dus nemen we maar een trekkershut om te overnachten. Uiteindelijk zijn er 3 druppels regen gevallen, maar wij hebben lekker geslapen in een “echt” bed en heerlijk gegeten in het restaurant op het park.

Dag 7 Stroe – Den Oever – Zurich – Harlingen 45 km.Lekker op tijd vertrokken richting Afsluitdijk. En hoe is het mogelijk: vandaag is de eerste, en achteraf de enige, dag dat we wind mee hebben!!! Dankzij die westenwind fietst het heerlijk, even bij het monument gekeken natuurlijk en bij het Kornwerderzand gepicknickt.

Waren al om 1 uur op camping de Zeehoeve in Harlingen. Hier hebben fietsers een eigen kampeerveld compleet met picknicktafels. Ook hier hangt de een sfeer van saamhorigheid.

Omdat we zo lekker vroeg op de camping waren nog lekker even Harlingen ingegaan. Een hele leuke stad met veel oude gebouwen en water. Er hangt een bijzondere sfeer. Aardige mensen en op een bankje een diepgaand gesprek gevoerd met een mevrouw waar we nog regelmatig met plezier aan terugdenken. Op een terrasje gegeten voordat we weer terug gingen naar de camping.

’s Avonds op de dijk langs de Waddenzee genoten van de zonsondergang.

Dag 8 Harlingen – Arnhem – Huissen – Pannerden – Millingen a/d Rijn (200 km. met de trein) + 32 km.Op tijd op weg naar het station. Bij het benzinestation naast het station kaartjes gekocht. (De fiets mag echt voor een habbekrats mee op de trein) Met overstappen in Leeuwarden en Zwolle stonden we om 2 uur in Arnhem. Buitengekomen viel de warmte als een deken over ons heen.

De route tot Millingen loopt steeds in de buurt van water maar dat brengt geen verkoeling. Staan op camping Rijnhof in Millingen.

Als we na het eten terugfietsen naar de camping worden we overvallen door een gigantische regenbui. We staan zeker een uur onder een afdakje te schuilen.

Dag 9 Millingen a/d Rijn – Berg en Dal – Gennep – Afferden 54 km.
Na de bui van gisteren is het flink afgekoeld. We fietsen eerst over de Rijndijk en daarna de bossen in bij Beek-Ubbergen en Berg en Dal. Een paar stevige klimmetjes met o.a. de Holleweg. Worden onderweg aangesproken door een fietser die vraagt wat mensen uit West-Brabant (dat zag hij aan de sticker achterop de fiets) helemaal daar doen. Hij bleek geboren te zijn in een van onze buurdorpen.

Verder langs de Maas en nog even in Gennep rond gekeken. Uiteindelijk op camping Klein Canada in Afferden terechtgekomen. . ’t Is maandag vandaag en dan is het zoeken naar een restaurant dat toevallig open is. Op enkele km’s van de camping vinden we uiteindelijk een eetcafé.

Het heeft ’s avonds weer flink geregend.

Dag 10 Afferden – Venlo – Maasbree 63 km.Om kwart voor 10 weer op pad. Er stond een stevige wind maar het is gelukkig niet meer zo warm en benauwd. Vandaag een leuk afwisselend Noord-Limburgs landschap tot voorbij Venlo steeds in de buurt van de Maas. Venlo was minder prettig om door te fietsen. Daar pakten we de LF 13 weer op richting West-Brabant.

Voordat we het wisten waren we op camping In ’t Niet in Maasbree. Een gemoedelijke camping met trekkershutten, tipi’s en heel veel ezels. Voor ons gevoel kilometersweg van de bewoonde wereld.

Als de tent net staat krijgen we weer een flinke regen- en onweersbui over ons heen. We worden door de camping-eigenaar de weg gewezen naar een restaurant (zo van: 1e bospad rechts, 2e pad links, kruising bospaden rechtdoor) en stonden na 10 minuten bij een provinciale weg waar inderdaad een heel goed restaurant lag.

Dag 11 Maasbree – Asten – Nuenen 64 km.Het heeft ’s nachts flink geregeld en ook als we wakker zijn regent het nog steeds. Alles nat ingepakt. Onderweg werd het wel droog.

In de buurt van Asten zien we in het landschap een opvallend torentje staan. We besluiten even te gaan kijken. Het blijkt een kapelletje bij een orthodox klooster te zijn. We kijken even binnen, het blijkt vol te hangen met iconen. Terwijl we daarvan stonden te genieten begon het weer te regenen. We blijven maar even schuilen en staan daar vervolgens anderhalf uur. Inmiddels zijn we koud en besluiten daarop die nacht niet te kamperen maar een alternatief te zoeken. We bellen met mensen van “Vrienden op de Fiets”, hoewel het al twee uur is zijn we toch om 5 uur al welkom in Nuenen. Een prima adres. Een eigen ingang met een zit – slaapkamer en een badkamer. Daar kunnen onze handdoeken en natte spullen weer drogen. Het is inmiddels droog en dus kunnen we Nuenen in waar we eten bij een Grieks restaurant en vervolgens het beeld van Vincent van Gogh en het kerkje waar zijn vader predikant was fotograferen.

Dag 12 Nuenen – Eindhoven – Oirschot – Hilvarenbeek – Esbeek 43 km.Als we ’s ochtend na een ontbijt, een 4-sterren hotel waardig, weer vertrekken is het nog droog. We gaan richting Wilhelminakanaal. Ter hoogte van Best begint het (verrassend) weer te regenen en we zitten een uur in een bushokje. Als het droog is gaan we verder richting Oirschot, waar we op een terras, met terrasverwarming, hebben geluncht.

Deze laatste nacht willen we overnachten op camping De Spaendershorst in Esbeek. Hier hebben we een paar jaar met de caravan gestaan. Daar hebben we goede vrienden aan over gehouden en daar willen we graag overnachten.
Voor Hilvarenbeek worden we overvallen door een echte hoosbui. We bellen met Jan of ze toch wel op de camping zijn. Die vertelt dat hij er nog niet is maar ons Bep wel en die zit ons even later op te wachten met de kachel aan, het theewater gekookt en handdoeken gereed. (De schat).

Als het even droog is zetten we de tent op. Jan brengt ons met de auto naar Baarschot waar we gaan eten. Terug op camping hebben we nog een gezellige avond samen met Jan & Bep en Fred & Nel.

Dag 13 Esbeek – Alphen – Ulvenhout – Rijsbergen – Etten-Leur – Huis 62 km.Na een goede nachtrust, koffie en een hartelijk afscheid vertrekken we voor onze laatste etappe.
Het is nat, koud en winderig. We komen weinig andere fietsers tegen, hoe zou dat toch komen?
We lunchen in Ulvenhout en drinken koffie in Etten-Leur.
Om een uur of vier zijn we weer thuis, waar we door de buren met open armen worden ontvangen.

We kijken terug op een hele fijne fietstocht. Een heel afwisselend landschap, Nederland heeft heel wat moois te bieden. We hebben echt genoten.

De eerste week was het erg warm en benauwd, de tweede week een stuk koeler en soms ook erg nat. We hebben alle dagen een flinke wind tegen gehad, behalve op de Afsluitdijk. Maar als je door Nederland fietst weet je dat je hier rekening mee moet houden.