2012

Hanzefietsroute; 17 mei t/m 4 juli 2012

Onze plannen voor dit jaar zijn al helemaal uitgewerkt: het wordt de Hanzeroute door Nederland en Duitsland, een tocht van bijna 3000 km. We gebruiken hiervoor de routeboekjes van Michaël Wannet en de gps-tracks welke we van hun website hebben gedownload. We maken een extra rondje over het eiland Rügen en vanaf Hameln fietsen we een eigen alternatief richting Venlo.
Het is de bedoeling om op 17 mei, Hemelvaartsdag, te vertrekken. Begin juli hopen we weer heelhuids thuis te komen.
We nemen dit jaar een netbook en dongel mee, zodat we regelmatig de website kunnen bijhouden en niet afhankelijk zijn van internet-cafe's
Voor we aan deze route beginnen zullen we nog de nodige trainingskilometers maken. En natuurlijk houden we onze conditie op peil op de sportschool.

Het is bijna zover, nog een paar daagjes en we gaan vertrekken.

Dag 1 Oudenbosch - Bruchem   66 km.Vanochtend zijn we om 9 uur vertrokken voor de eertste etappe. We werden verrast door Richard, Daniëlle en Caitlin die ons uit kwamen zwaaien.

De tocht verliep zeer voorspoedig. Om 2 uur kwamen we al aan op de camping in Bruchem.
Na het opzetten van de tent en gedoucht te hebben zijn we nog even naar Zaltbommel gefietst, een leuk stadje waar we even hebben rondgewandeld.

Dag 2 Bruchem - Gendt 82 km.
Vanochtend zaten we rond 9 uur op de fiets, eerst op zoek naar een bakker in Bruchem en daarna de route opgezocht.

Het werd een schitterende tocht door het Gelderse Rivierengebied. Het enige minpuntje was de stevige wind die we ongeveer 75 km. tegen hadden, van de 81,5 km.

Maar we staan nu op een hele leuke camping waar we allerhartelijkst ontvangen werden.

Dag 3 Gendt - Deventer 76 km.Vanochtend zaten we heerlijk vroeg op de fiets, het was net half 9 geweest.

Net voorbij Arnhem stonden onze vrienden Ivo en Ilona ons op te wachten. Ze hadden een terrasje gemaakt met tafel en stoelen en koffie en gebak meegenomen. Samen gezellig koffie gedronken en zitten kletsen. Heel bijzonder en grandioos om zulke vrienden te hebben!!!

Daarna weer op de fiets en nu door het gebied van de IJssel naar Deventer waar we op de stadscamping hebben overnacht.

’s Avonds met het voetveer de IJssel overgestoken en een uurtje door de stad gewandeld. Een mooie, oude binnenstad en heel gezellig op een zonnige zaterdagavond.

Dag 4 Deventer - Giethoorn 80 km.
Ook vandaag eerst weer langs de IJssel gefietst. Heel veel ooievaars gezien.

Sowieso is de natuur iedere dag weer verrassend, schitterend en afwisselend.

Onderweg wat vluchtige gesprekjes met mensen gehad op pontjes en tijdens pauzes.

Dag 5 Giethoorn - Schoonloo 78 km.
Vannacht niet zo best geslapen. Reden: van 0.00 uur tot 1.30 flink weerlichten en donderen en daarna een flinke regenbui. Daarna werd het weer rustig.
Vanochtend was het weer zonnig.

We raken steeds beter op elkaar ingespeeld, ieder heeft zijn eigen taken en dus gaat inpakken en afbreken steeds vlotter.

Na boodschappen gedaan te hebben in Giethoorn weer verder. Zaten zo in Drenthe en het landschap is zoals Drenthe hoort te zijn: heel veel bos, uitgestrekte heidevelden en schapen. Kortom, wij vinden het geweldig.

Morgen hopen we de Duitse grens te passeren en we hopen dat het landschap daar net zo divers is en ons net zo verrast als het Nederlandse landschap.

Dag 6 Schoonloo - Walchum 66 km.Vanochtend weer vertrokken van de camping in Schoonloo. Aardige medekampeerders daar die allemaal ’n praatje kwamen maken toen wij in de overdekte picknickplaats zaten te koken en eten.

Boodschappen doen kostte even wat tijd maar daarna weer goed gemutst op pad.
Het Groningse landschap is veel vlakker dan Drenthe dus bij ’n temperatuur van 28 graden en een NO-wind tegen stevig trappen. Even rondgekeken in Bourtange en daarna de grens over naar Walchum.

Het laatste stuk heerlijk windje in de rug langs het Emskanaal. Staan op ’n camping op een weitje dat eerst voor ons werd gemaaid, omheind door een hek. Hans voelt zich net een schaap. Het sanitair is prima, schoon en complete badkamers tot onze beschikking.

Dag 7 Walchum - Sage     94 km.
Vandaag weer een prima tocht door het Noordduitse landschap. Ons staat het prima aan, niet spectaculair maar prima om door te fietsen veel rust, ruimte en bossen.

Onderweg een Belgisch echtpaar ontmoet dat ook de Hanzeroute fietst.

Toen we op de camping aankwamen bleek daar een probleempje met het warm water te zijn waardoor er niet gedoucht kon worden. Maar na een warme dag in het zadel is die douche voor ons altijd een cadeautje dus 5 km doorgefietst naar de volgende camping waar we het Belgische echtpaar ook aantroffen.
De camping is tamelijk minimalistisch maar het sanitair is schoon en de prijs navenant: €10,- incl. douche.

Dag 8 Sage - Bremen    77 km.
Ook vandaag weer op tijd op de fiets en in het eerste dorp dat we tegen kwamen boodschappen ingeslagen.

Het fietsen ging prima, alleen warm en de hele dag flinke wind tegen.
Veel over grind-, zand- en graspaadjes gefietst.

Laatste stuk langs de Weser naar Bremen. Dwars door de binnenstad naar de camping. Fietste prima, waren alle steden maar zo!

De camping is geweldig, het mooiste sanitair wat we ooit gezien hebben, van alle gemakken voorzien en schoon. Er is een keuken waar we kunnen koken en een ruimte waar we kunnen zitten. (en waar nu alle apparatuur aan de oplader ligt) De prijs van de camping is er ook naar: €49,-- voor 2 nachtjes.

Dag 9 Bremen  14 km.
Vanochtend uitgeslapen, ontbeten en koffie gedronken en daarna naar de stad gefietst.

Daar heerlijk rond gewandeld en lekker koffie met gebak en ijs op. Genoeg calorieën verbruikt deze week.

Dag 10 Bremen - Bremervörde      60 km.
De rustdag had ons goed gedaan en we waren blij dat we vanmorgen weer op de fiets mochten stappen.
Eerst boodschappen gedaan voor een paar dagen want morgen is het Pinksteren.

Al na 10 km. Begonnen de grindpaden weer. Bij het ergste stuk was een alternatief aangegeven dus dat maar genomen en dat was prima te fietsen. Later kwamen we nog kasseien tegen maar de fietsen en wij hebben alles prima doorstaan.

De temperatuur is nog steeds hoog en de noordoosten wind stevig maar toch waren we heerlijk vroeg op de camping waar we hartelijk werden ontvangen.

Het landschap verrast ons nog steeds, veel bos, landbouwgebied en rustige dorpjes. Ook komen we vriendelijke mensen tegen die willen weten waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan.

Dag 11 Bremervörde - Guderhandviertel    63 km.
Hebben vannacht prima geslapen en waren dus heerlijk uitgerust en zitten lekker in ons vel.

Op de camping kwam een bakker en daar natuurlijk in de rij voor verse broodjes. Gezellig staan kletsen met medekampeerders die natuurlijk wilden weten waar we mee bezig zijn.

De fietstocht verliep gesmeerd., lekkere temperatuur en de wind wat afgezwakt.

Omdat het maar een kleine etappe was heerlijk rustig aan gedaan. Op ons gemak gepicknickt en in Hanzestad Stade rustig rondgekeken. Een heel leuk stadje met mooie huizen en een bijzondere sfeer.

Het landschap was vandaag heel licht glooiend met veel bossen. Hebben we eerst de Waal, IJssel en Weser gehad, vandaag hebben we een heel stuk langs de Elbe gefietst.

We waren ondanks dat we rustig aan hebben gedaan vroeg op de camping waar we nog lekker van het zonnetje genieten.

Naast ons staat het Belgische echtpaar waar we al dagen mee op fietsen. Ieder in zijn eigen tempo maar ’s avonds op de camping zien we elkaar weer en maken we een praatje over de afgelopen dag.

Dag 12 Guderhandviertel - Jesteburg      56 km.
Vanmorgen weer lekker vroeg op de fiets. Vandaag 2e pinksterdag dus alles is gesloten maar gelukkig hadden ze op de camping verse broodjes.

Onderweg even gekeken in Buxtehude een aardig plaatsje.

’s Middags koffie gedronken op een terrasje in Buchholz.

We zitten inmiddels op de Lüneburger Heide. De klimmetjes worden wat pittiger.

Staan nu op een rustige camping, samen met het Belgische echtpaar. Mogen op het overdekte terras van het bijbehorende restaurantje zitten want dat is gesloten. Lekker uit eten geweest in Jesteburg.

Dag 13 Jesteburg - Scharnebeck     69 km.
We weten het ’t wordt saai maar we zaten weer bijtijds op de fiets. (Als je al om 10 uur gaat slapen is het niet zo gek dat je om half 7 echt al uitgeslapen bent)

Eerst de voorraad aangevuld en daarna weer op pad.

Het verliep vandaag gesmeerd. De temperatuur is aanzienlijk gedaald en de wind gedraaid zodat we die in de rug hebben.

Hebben de hele dag door het gebied van de Lüneburger Heide gefietst. Leuke dorpjes, veel bos afgewisseld met akkers maar…. Geen polleke hei gezien.

Aan het einde nog door Lüneburg gekomen ook al weer een mooie stad.

Staan nu op een kleine camping, kregen tafel en stoelen en betaalden daarvoor €8,--.

Dag 14 Scharnebeck - Buchholz    73 km.
De dag begon prima. Marja had in het badgebouw met een Duitse mevrouw staan praten. Die vond het helemaal geweldig wat we doen en toen we zaten te ontbijten stond ze met een thermoskan koffie voor de tent. Hartverwarmend zoveel vriendelijkheid!

Het was vandaag niet meer zo warm, eigenlijk was het gewoon koud. Maar met het windje in de rug fietste dat eigenlijk wel lekker!

Vandaag heel veel grind- en zandpaden gehad, niet altijd goed voor ons humeur.

Vanmiddag nog even rond gekeken in Mölln, de Tijl Uilenspiegelstad. Hij is hier gestorven en begraven. Wij dachten bij Tijl Uilenspiegel aan Damme in België, toch?

Staan nu op een camping aan de Ratzeburger See, waar we lekker hebben gegeten en zitten praten met een stel Nederlanders.

Dag 15 Buchholz - Lübeck    30 km.
We konden vandaag uitslapen want we hoefden maar 30 km. te fietsen maar natuurlijk toch weer voor dag en dauw wakker.
Lekker op ons gemak ontbeten en alles ingepakt en om kwart over 9 weer op pad.

De eerste kilometers gingen langs het meer en daarna fietsten we door het natuurpark Wakenitz. Bijna allemaal grindpaden volgens het routeboekje maar prima te fietsen en dat door een schitterende natuur, we hebben genoten!

Om 12 uur kwamen we aan op de camping in Lübeck, tent opzetten, douchen enz. en daarna op de fiets de stad in.

Lübeck is echt een prachtige stad met veel baksteengotiek die we tijdens een stadswandeling rustig hebben bekeken

Aan het einde van de middag begon het te regenen en dat doet het nu nog steeds maar over een paar dagen wordt het weer wat beter!

We hebben het eerste deel van onze tocht erop zitten. Het eerste van de drie routeboekjes eindigt hier in Lübeck en wij hebben 1000 km. op de teller staan. Morgen beginnen we vol goede moed aan de volgende etappe!

Dag 16; Lübeck – Travemünde-Ivendorf, 25 km.
Een korte afstand vandaag, hopelijk kunnen we op de camping in Ivendorf een wasje draaien.
We fietsen een eind langs de Trave, volgens sommigen een slecht pad maar het is te doen. Er staat een stormachtige wind en het is fris.
Met de shuttle-bus worden we met de fietsen (gratis) door de Herrentunnel vervoerd.
Het is pas 12 uur als we voor de camping staan. We mogen een plaatsje uitzoeken en vanaf 15 uur kunnen we ons inschrijven. Helaas, de wasmachine ontbreekt, morgen beter.
We fietsen naar Travemünde, een aardig badplaatsje met een gezellige promenade waar we even rondwandelen en, uiteraard, koffie drinken.

Dag 17, Ivendorf – Zierow, 52 km.Het was koud vannacht, heel erg koud…
Goed ingepakt dus weer op de fiets. Met de pont overgestoken naar Travemünde-Priwall. Na een paar kilometer passeren we de gedenksteen op de plek waar vroeger de grens met de DDR was.
De tocht voerde ons over de zgn. patrouilleweg langs de Oostzee, door een glooiend landschap rechts en de zee aan de linkerkant. Af en toe moest er flink geklommen worden. Gelukkig hadden we een stevige wind in de rug.
We waren betrekkelijk vroeg op de camping. Hier konden we wel wassen dus gelijk ook maar gedaan.
Op de camping in Bremen hadden we een echtpaar uit Alkmaar ontmoet, Marion en Nars, en hen kwamen we hier ook weer tegen. Even gezellig zitten kletsen en bij hen in de caravan ook het netbookje opgeladen.

Dag 18, Zierow – Börgerende, 71 km.
Vanmorgen met een “tot ziens” afscheid genomen van Marion en Nars. Zij rijden met de caravan ook nog naar Rügen en dus is er kans dat we elkaar weer tegenkomen. Zou leuk zijn.
Onderweg even rondgekeken in Wismar, leuk stadje. Een stuk langs de Oostzee gefietst, waar de bossen doorlopen tot aan het strand, maar ook een stuk door het binnenland, over glooiende wegen en niet altijd even goed wegdek (zand, grind, keien).
De beloning is een camping met schitterend sanitair en een etentje in het Italiaans restaurant op de camping.

Dag 19, Börgerende – Zingst, 84 km.
Vandaag weer een heel stuk langs de Oostzee en het moet gezegd, het is hier schitterend. Fietsen door het bos met de ruisende zee naast je. Er zijn hier hele steile kusten, flinke klimmetjes dus, maar ook prachtige vergezichten. Een ommetje gemaakt naar Weststrand , een van de mooiste stukken strand van de Oostzee, de bomen groeien tot op het strand. Ongerept, met de auto kun je er echt niet komen. Alleen over een mul fiets/wandelpad.
Ongeveer de helft van de tocht ging vandaag over onverharde weg en da’s tamelijk vermoeiend. Vanavond nog even over het strand gewandeld om de beenspieren eens iets anders te laten doen dan alleen maar fietsen.

Dag 20, Zingst – Altefähr (Rügen), 59 km.
Na een goede nachtrust vanmorgen weer op de fiets. Het was bijna niet te geloven maar vandaag geen onverharde wegen alleen een paar stukken betonplaten (die in de regel met een paar krammen vastzitten, zeker bang dat ze werden weggehaald ;-) )
We hebben heerlijk gefietst door weer een prachtige natuur, zonnetje aan de hemel, stevige wind in de rug alleen nog steeds koud, dus nog steeds geen blote benen.
Rond half 2 waren we in Stralsund en daar hebben we genoten van de geweldige baksteengotiek. Als echte toeristen door de stad gedwaald. Om 4 uur met de veerboot overgevaren naar Altefähr op Rügen.

Dag 21, Altefähr – Dranske-Nonnevitz, 55 km.
Na een onrustige nacht, het is nog steeds erg koud ’s nachts, weer op pad.
De afgelopen dagen konden we niet echt merken dat we door “Oost-“Duitsland reden, goede wegen, mooie huizen, hier is gewerkt. Op Rügen is dat toch iets anders, soms zijn er gebieden waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Maar de natuur hier is schitterend, uitgestrekt, en de rust… het enige wat je hoort is de stilte.
Prachtige fietspaden afgewisseld met keienstroken. Het schoot vandaag lekker op. Waren al om 3 uur op de camping waar we vriendelijk werden ontvangen en onder de dennenbomen een rustig plekje
hebben gekregen.

Dag 22 Nonnevitz - Nipmerrow    48 km.
Vanochtend een natte tent ingepakt, het had vannacht geregend. Het was fris vandaag met een beetje zon.

We zijn eerst naar het noordelijkste puntje van Rügen gefietst, Kap Arkona, Er zijn daar krijtrotsen, helaas zijn door het afbrokkelen daar van alle toegangen naar uitkijkpunten afgesloten. Doorgefietst naar Vitt, een vissersplaatsje waar de tijd zo'n 100 jaar heeft stilgestaan en daar had je wel een goed zicht op de rotsen. Gelukkig niet voor niks daarheen gefietst dus.

De oostkant van Rügen is toeristischer en geciviliseerder dan de westkant. Leuke dorpjes, veel toeristen, gewoon gezellig.

Na een paar stevige klimmen bereikten we de camping in Nipmerow, waar we enthousiast werden begroet.
Mogen het netbookje opladen in een verblijfsruimte. Er komen hier niet zoveel fietsers, wij zijn dit jaar nr 2 en 3.

Dag 23 Nipmerow - Ostseebad Binz     33 km.
Vanochtend een kletsnatte tent ingepakt. De campingbeheerder had onze broodjes verpakt in een zak waarop hij een fiets en NL-D-NL had gezet. De broodjes stonden op de kassabon als "weltmeisterbrötchen". Hij vindt het nog steeds geweldig wat we aan het doen zijn en hij heeft onze hele website gelezen.

Zijn vanaf de camping naar de krijtrotsen bij Königstuhl gereden, dat was flink klimmen en dalen. Het uitzicht daar was spektaculair. In de regen verder gereden naar Sassnitz, daar gegeten en door naar Prora. Dat was heel indrukwekkend. Inmiddels was de zon weer doorgekomen.

Dag 24 Ostseebad Binz - Stahlbrode   42 km.
We hadden voor vandaag zelf een route gemaakt naar de veerpont die ons weer naar het vasteland zou brengen. Helaas ging ook deze route weer niet over asfalt.... maar over echte kasseien, kilometers lang. We trillen nog na...

Ons rondje over Rügen zit er nu op en we pakken de Hanzeroute weer op. Rügen was landschappelijk heel mooi, rustig, de krijtrotsen en Prora indrukwekkend en heel bijzonder.

Toen we kaartjes kochten voor de pont zei de cassiere:"rij maar gauw door, ik laat ze wel even op jullie wachten" en inderdaad zo gauw wij de boot op reden gingen de slagbomen dicht en vertrok hij. Weer een leuke ervaring.

Dag 25 Stahlbrode - Zinnowitz   75 km.
Vandaag liep alles gesmeerd: Al om kwart voor 9 zaten we op de fiets. Lekker uitgeslapen en goed ontbeten.

Al om 10 uur liepen we rond in de volgende Hanzestad, Greifswald. Schitterend opgeknapt stadje. Lekker in het zonnetje een verse koek van de bakker verorberd.

Daarna weer verder langs boerendorpjes en door wederom mooie natuur. We zitten nu op het eiland Usedom, wat met een paar bruggen met het vasteland is verbonden.

Waren lekker op tijd op de camping. Hebben besloten hier morgen een rustdag te nemen. Leuke plek, gezellig druk, mooi weer.

Dag 26 Zinnowitz
Een rustdag vandaag en dus al om 6 uur wakker!
Om 9 uur al 2 wassen gedraaid en hangen de fietskleren te wapperen in de zon.

Op de fiets Zinnowitz in, lekker de toerist uitgehangen, inkopen gedaan voor de komende dagen want dan komen we niet veel winkels tegen en foto's gemaakt.

Terug op de camping lekker rustig aan gedaan, tassen weer ingepakt met schone spullen.

Nog even naar het strand gelopen, het is onze laatste dag aan de Oostzee maar door 'n frisse wind van zee was dat niet echt lekker.

Nu nog even de website bijwerken en dan eten, douchen en op tijd in de slaapzak...

Morgen naar Murchin waar we bij de jeugdherberg willen kamperen, woensdag overnachten we in Rothemühl in een Bett&Bike, bij gebrek aan een fatsoenlijke camping. Zal vreemd zijn na bijna 4 weken weer in een gewoon bed. De kamer is door de receptie hier op de camping gereserveerd, een prettig idee.

Dag 27 Zinnowitz - Murchin 74 km.
We hadden vanmorgen zin om weer verder te gaan na onze rustdag.
Een rustdag is fijn maar om dan weer het ritme op te pakken valt niet mee. Zeker niet als je in de duinen langs de Oostzeekust hellinkjes van 16 % tegenkomt...

We moesten ook een heel eind over de boulevards van Heringsdorf en Ahlbeck. Leuk om al die stomverbaasde gezichten te zien als ze al onze bagage op de fiets zagen.

We hebben de zee nu definitief achter ons gelaten. Een paar dagen "binnenland" en dan zoeken we de Oder-Neisse op.

We staan nu op de camping bij de jeugdherberg in Murchin. Geen jeugd te bekennen, alleen maar caravans en één tent.

Dag 28 Murchin - Rothemühl   70 km.
Vanmorgen weer op tijd op pad. Al binnen een half uur waren we in Anklam. Daar even rondgekeken en wat inkopen gedaan en weer verder. Net na Anklam begon het te regenen en al vlot viel het met bakken uit de hemel.
Even geschuild onder 'n boom maar daarna toch maar besloten door te fietsen. We kwamen door een schitterend natuurgebied met heel veel verschillende vogels zoals zeearenden, zilverreigers en witwangsterns.

Even na twaalven klaarde het weer op en hebben we nog een omweg gemaakt langs Ueckermünde een gezellig stadje.
Daarna naar het hotel in Rothemühl gereden. Dat ligt (natuurlijk) boven op een heuvel dus dat werd nog een stevige klim op het einde van de dag. Maar de ontvangst was allerhartelijkst, de kamer prima in orde en het eten met de mede-gasten gezellig. Dus ons hoor je nier meer mopperen. Morgenochtend mogen we aan de andere kant van de heuvel weer naar beneden ;-)

Dag 29 Rothemühl - Warnitz  63 km.
Wat hebben we heerlijk geslapen in een echt bed! Na een lekker ontbijt afscheid genomen van onze medegasten en de eigenaresse van het hotel en door het bos richting asfaltweg. Wat een avontuur, volgens ons zijn we ergens verkeerd gereden maar na een paar kilometer stonden we inderdaad weer op de openbare weg.

Het werd een dag van klimmetjes, maar zoals bijna overal mag je ook hier wat jek klimt weer naar beneden.

In Prenzlau hebben we even rond gekeken en de toren van de kerk beklommen, 234 treden. Boven had je een mooi uitzicht over de omgeving.

Volgens het routeboekje kwamen we door een saaie omgeving maar wij hebben genoten van de golvende graanvelden en de bermen vol korenbloemen en klaprozen.

Op de camping in Warnitz aan de Oberückersee werden we vriendelijk ontvangen alleen konden we niet douchen, lek in de warmwaterleiding. Is al meer voorgekomen deze reis. Ligt dat aan ons? Dan maar ouderwets poedelen aan de wastafel met koud water, knap je ook wel van op.

Dag 30 Warnitz - Karlsbiese  76 km.
Toen we vanmorgen de camping afreden begonnen al gelijk de betonplaten en ging het omhoog en weer omlaag. De omgeving maakte alles echter weer goed, akkers met graan en hele velden met klaprozen.

We maakten een ommetje naar Angermünde, dat heeft een heel mooi opgeknapt historisch centrum.
Daarna weer richting Poolse grens, steeds weer klimmend en dalend om na ca. 42 km. na een heerlijk lange afdaling uit te komen bij de Oder, waar we de Oder-Neisse-Radweg oppakken om deze tot Frankfurt aan de Oder te volgen.

Campings zijn hier niet zoveel, we staan op een camperplaats in Karlsbiese bij een ouder echtpaar. Douchen mogen we bij hen in huis. Ons toilet is een echte poepdoos buiten. Als we " 'n hoopje" hebben gedaan moeten we er wat houtsnippers overheen gooien, dan gaat het niet ruiken.
En vanavond stond er chili con carne op het menu, hoe krijgen we het voor elkaar...

Internetverbinding is hier ook niet maar de website bijwerken komt later wel goed.

Dag 31 Karlsbiese - Helenesee  87 km.
De dag begon met zonneschijn vandaag maar voordat we op de fiets zaten trok de lucht helemaal dicht. Het was tamelijk benauwd en langs de hele route geen bakker te vinden. Toen we uiteindelijk om half 12 ergens buiten de route dan toch een bakkerij gevonden hadden bleek die maar tot 11 uur open..
Gelukkig hadden we nog wat brood over van gisteren dus dat werd onze lunch. We waren amper klaar met eten of de hemelsluizen gingen open. Poosje gewacht maar toen toch maar met regenkleding op de fiets. Na een kwartietje weer uit want toen scheen de zon weer en werd het weer benauwd en even later weer aan en weer uit...

Maar de tocht langs de Oder is heel mooi, er ligt een prima fietspad en de mensen die we tegenkomen zijn vriendelijk.
In Frankfurt even koffie gedronken en daarna de laatste 10 kilometer naar de camping. Dat worden 10 pittige kilometers en tamelijk versleten komen we aan op de camping.
Morgen blijven we ook hier voor een rustdag, Marja is jarig dus wordt er niet gefietst.

Dag 32 Helenesee
Een rustdag vandaag, vanmiddag gaan we (met de bus) naar Frankfurt aan de Oder.
Vanmorgen natuurlijk de was gedaan, die hangt nu te drogen.

Iedereen heel erg bedankt voor jullie mailtjes en sms-jes, ik voel me echt jarig!!!

Vanmiddag nog lekker met de bus naar Frankfurt geweest. Leuke stad, maar op zondag zijn er geen winkels open.
Gezellig koffie gedronken en daarna rondgewandeld. Over de brug over de Oder naar Polen gelopen en daar even rondgekeken.
Tenslotte in een Steakhouse lekker gegeten en weer met de bus terug naar de camping. Daar alles weer ingepakt voor de volgende etappe morgen.

Dag 33 Helenesee - Kolberg    69 km.
Waren vanmorgen een beetje uit ons ritme, moesten tot 8 uur wachten op de bakker. Normaal zorgen we er altijd voor dat we brood hebben voor het ontbijt zodat we lekker door kunnen.

Het werd een vermoeiend dagje, niet vanwege de afstand maar door het weer: warm en drukkend.
Gelukkig ging het veel door de bossen en hadden we de wind in de rug. Ook hebben we bijna uitsluitend over asfalt gefietst en da's best prettig.

We gaan nu voor ons gevoel richting huis: naar het westen.

We waren redelijk vroeg op de camping, kregen een fijn plekje in de schaduw maar werden gewaarschuwd voor onweer.
En dat was niet voor niks. Om zeven uur begon het te stormen, te gieten en te onweren algauw gevolgd door hagelstenen zo groot als duiveneieren.
Wij hadden ons toevlucht gezocht op het overdekte terras bij de camping en vandaar hebben we gebiologeerd naar de tent staan kijken. Bang dat hij door de hagelstenen aan flarden zou gaan of door de storm de lucht in. Ook al stond hij heel goed vast. Maar onvoorstelbaar: helemaal niks aan de hand, binnen alles droog en wij een bang half uurtje achter de rug.

Dag 34 Kolberg - Kähnsdorf   84 km.
We hadden redelijk geslapen na die enerverende avond gisteren.

We wisten dat het vandaag een lange dag zou worden ongeveer 80 km. Maar het weer was prima, alles lekker opgefrist door de regenbui.

Na een paar kilometer ons volgende hoogtepunt: we hebben er 2000 km. opzitten!!!!

Alles verliep prima vandaag, we komen op dit stuk van de route geen Hanzesteden tegen, alleen wat rustige dorpjes en heel veel mooie natuur. Op ongeveer 10 km. zeer slechte weg na ook vandaag alleen maar asfalt.

Bedankt voor alle leuke reacties die we ontvangen hebben. En blijf vooral reageren:

Dag 35 Kähnsdorf - Brandenburg a/d Havel   66 km.
Gisteravond was het begonnen te regenen en dat heeft het bijna de hele nacht gedaan. Bij het opstaan was het droog, maar natuurlijk wel een natte tent ingepakt.
Rond 11 uur begon het opnieuw te regenen en dat heeft het eigenlijk de rest van de dag gedaan. Voordeel is dat je dan wel doorfietst ;-)

Rond 3 uur waren we in Brandenburg en daar hebben we even rustig rondgekeken voordat we door gingen naar de camping die even buiten Brandenburg ligt.

Daar hebben we in de stromende regen de tent opgezet. Er is hier prima sanitair dus lekker lang onder een heerlijk warme douche gestaan.

Dag 36 Brandenburg a/d Havel - Tangermünde   74 km.
Het was vanochtend droog toen we vertrokken, alleen de tent was nog kletsnat...

Rond half een begon het weer te druppelen en al gauw viel de regen gestaag. Gelukkig niet zo lang als gisteren, rond 2 uur was het weer droog.

We hebben veel door het bos gefietst vandaag maar wel steeds over goede paden.

We waren lekker bijtijds in Tangermünde, een ongeschonden historisch stadje, waar we heerlijk hebben rondgekeken. Voor ons is dit het mooiste stadje wat we tot nu toe zijn tegengekomen.

We staan nu op de tentenwei bij de jachthaven waar we een mooi zicht hebben op de stad.

Dag 37 Tangermünde - Jersleben  69 km.
Vanochtend scheen de zon weer en dat is gelijk een stuk gezelliger. De tent dus ook weer droog en da's heel fijn.

We hebben een heel stuk over de Elbe-radweg gefietst, dus steeds in de buurt van de Elbe, overgestoken met een pontje en een enorm sluizencomplex gepasseerd.
Het was lekker rustig fietsen vandaag, goed fietspad, zonnetje, stevige zuidwestenwind (die hadden we natuurlijk tegen).

We staan nu op een camping aan de Jersleber See in de buurt van Magdeburg en ze worden hier al zenuwachtig voor de voetbalwedstrijd van vanavond.

Dag 38 Jesteburg  -  Räbke   70 km.
Hopelijk gaat dit lukken;de accu van 't netbookje  is bijna leeg en de internetverbinding heel zwak. Foto's uploaden lukt niet echt.

Het werd een pittig dagje vandaag, veel klimwerk en een stevige zuidwestenwind tegen. Soms moesten we zelfs in afdalingen bijtrappen om vooruit te komen. Maar we hebben het gehaald, we staan op de geplande camping in Räbke.

Het meest indrukwekkende vandaag was het passeren van de ex-DDR-grens bij Bad Helmstedt.

Daarna hebben we nog even rondgekeken in Helmstedt en vervolgens de camping opgezocht. De komende 2 dagen beloven ook heel pittig te worden. Als alles weer is opgeladen brengen we jullie weer op de hoogte!!!

Dag 39 Räbke - Derneburg  88 km.
We waren vanochtend op tijd op pad, het zou een zware dag worden, wisten we.

We begonnen met een paar klimmetjes, maar die waren goed te doen, lang en gelijkmatig. De temperatuur was goed en het ging door het bos dus geen last van de wind.

De middag werd een ander verhaal: de wind nam steeds meer toe en was af en toe zo krachtig dat we het idee hadden van de weg geblazen te worden.

We hebben nog even rond gekeken in Braunschweig, een stad met mooie gebouwen.

Rond 3 uur begon het te regenen en dat heeft het gedaan tot we op de camping waren. Daar stond gelukkig een partytent waar we onze spullen en fietsen droog weg konden zetten.

Dag 40 Derneburg - Hameln  27 km  + 50 km. met de trein
Vanochtend regende het en er stond nog steeds een stevige wind. Alles dus nat ingepakt.

De kilometers naar Hildesheim waren flink afzien want ook nu weer het nodige klimwerk.

Hildesheim is een mooie stad met een Markt met prachtige gebouwen dus de moeite waard.

Omdat we nog 50 km. moesten en het nat en echt koud was en er ook nog een stevige wind stond hebben we besloten de trein te nemen naar Hameln. De treinreis verliep zeer voorspoedig alleen moesten we bij het ontbreken van een lift in Hildesheim 2 fietsen de trap opzeulen...

Staan nu op een camping in Hameln vlakbij de stad, maar 10 minuutjes wandelen.

We kwamen op de camping 2 Belgen tegen die we ook al in Räbke hadden ontmoet. Zij hadden wel helemaal tot Hameln gefietst maar zeiden dat het eigenlijk geen doen was door de wind en de regen. Zij hebben besloten morgen een stuk met de trein te reizen.

Dag 41 Hameln
Zoals gepland zitten we in Hameln waar we vandaag en rustdag hebben gehad.

Het netbookje is opgeladen maar internet is zo zwak (ik heb me inmiddels al 3x aan- en afgemeld en ben er evenzovele keren uitgegooid) dat het bijwerken van de site niet gaat lukken.

Om de frustratie daaarover niet al te hoog te laten oplopen denk ik er over te wachten tot we thuis zijn. Da's waarschijnlijk over 7 à 8 dagen.

Dag 42 Hameln - Bad Salzuflen  73 km.
Gisteren hebben we lekker rondgewandeld in Hameln, en ja, overal zie je ratten en rattenvangers. Maar het is een leuke en gezellige stad.

Marja heeft eindelijk haar verjaardagscadeau gekregen: een koelkastmagneet van de Rattenvanger.

Vanochtend verliep alles gesmeerd en al voor negenen zaten we op de fiets. Vanaf Hameln volgen we een eigen route. Die ging eerst langs de Weser-radweg, heerlijk vlak en een mooie omgeving.

Het weer zat ook vandaag niet echt mee, het was van regenjas aan en regenjas uit, maar.... de wind was zwak dus dat was fijn.

Toen we de Weser-radweg verlieten werd het tamelijk heuvelachtig en mede door de regen hebben we rond 3 uur besloten een hotelletje te zoeken.

En zo zitten we nu in Bad Salzuflen in een hotel, hebben we heerlijk uitgebreid kunnen douchen, vanavond heel lekker gegeten en doet internet het eindelijk naar behoren. Dus daarom weer wat berichtjes, met foto's wachten we tot we thuis zijn.
We voelen nu wel hoe moe we eigenlijkzijn.
Maar goed, morgen eerst een uitgebreid ontbijt, daarna wacht ons nog 1 heuvelrug en daarna gaan we redelijk vlak richting huis...

Dag 43 Bad Salzuflen - Herford-Eickum   17 km.
We hadden vandaag 2 mogelijkheden: of van Bad Salzuflen naar de volgende camping in Warendorf, ca. 75 km. of naar de camping die voor gisteren gepland stond, nog geen 20 km.
We hebben voor het laatste gekozen zodat we nog een lekker relaxt dagje zouden hebben. En dat werd het ook.

Onderweg even rondgekeken in Herford een heel aardig stadje met een leuk centrum en daarna naar de camping. Om 11 uur waren we al hier.

We kregen een plekje op een mooie graswei met tafel en banken. Heerlijk rustig alles opgezet en ingericht en verder helemaal NIKS gedaan.
En dat was lekker!!!!!!

Het zonnetje was vandaag weer van de partij, het is wel een beetje benauwd dus misschien komt er nog een buitje, maar dat nemen we dan voor lief.

Morgen gaan we gewoon weer verder zoals gepland. We genieten nog steeds enorm maar toch tellen we de dagen af......

Dag 44 Herford-Eickum - Warendorf   73 km.
We werden vanochtend om 6 uur gewekt door gerommel in de verte. Gelijk maar opgestaan en begonnen met inpakken. Op de camping stond een schuilhut en daar hebben we alle spullen en de fietsen droog weggezet. Daar hebben we zelf ook zitten ontbijten. Alleen de tent werd heel erg nat... maar daar is hij inmiddels wel aan gewend, we horen hem tenminste niet klagen.

Toen we tegen negenen vertrokken was het droog, Dat is het de hele dag gebleven totdat we bijna op de camping waren.

De rustdag gisteren heeft ons goed gedaan. Het fietsen gaat goed vandaag. Van de camping tot na Bielefeld nog wat heuvelachtig, maar goed te doen. Daarna werd het vlak.

Onze eigen route is heerlijk te fietsen, bijna steeds asfaltpaden door een mooie omgeving, bossen, akkerland en verrassend leuke dorpjes.

Rond half 4 arriveerden we in een inmiddels gestaag neerplenzende regen op de camping. Inmiddels staat de tent, hebben we gekookt en gegeten en zelfs afgewassen. Soms is het droog en soms is het niet droog, ach ja, wat doe je eraan....

Dag 45 Warendorf - Dülmen   81 km.
Toen we gisteren naar bed gingen was het droog en dat was het vanochtend nog steeds. Dat betekende dat we alleen een natte tent in hoefden te pakken, de rest was droog.

Het werd een lekker fietsdagje. weliswaar een behoorlijke afstand, maar lekker vlak, een zonnetje en de wind was ook goed te doen.

Aan het einde van de ochtend waren we in Münster en daar hebben we heel even rondgekeken. Prachtige stad, maar zaterdagochtend en mooi weer; het was er loeidruk!

Mooi op tijd waren we op de camping, waar we zelf een plekje mochten uitkiezen.

En... de hele dag droog en 'n zonnetje. We zitten nu voor de tent thee te drinken en onderwijl de site bij te werken. Hopelijk blijft het zo.

Dag 46 Dülmen - Wesel    70km.
Vanmorgen scheen de zon en hebben we alles droog ingepakt, wat een genot!

De tocht verliep lekker vlot, akkerland, bossen en dorpjes.

We zijn door Wesel gekomen maar hebben er niet rondgekeken. Hadden geen zin om een omweg te maken alleen voor een paar foto's

En nu staan we dus op de laatste duitse camping van deze tocht. Het is echt een mega-camping aan de Rijn. We staan op weg nr. 50.
Maar het sanitair is geweldig en dat is ook wat waard.

Dus morgen fietsen we Nederland weer binnen en overnachten we in St. Anthonis (voor onze jongens: op de Ullingse Bergen), dinsdag gaan we naar Esbeek, om woensdag weer thuis te komen.

Dag 47 Wesel - Sint Anthonis    75 km.
Vanmorgen weer vroeg vertrokken van de mega-camping. We hadden er zin in; vandaag zouden we weer in Nederland komen.

Maar na 6 kilometer hadden we een tegenslag: we moesten met de pont de Rijn oversteken, maar die pont ging dus niet op maandag. Dus dat werd omrijden over Rees waar een brug over de Rijn ligt. Daarna via Kalkar naar Goch waar we onze route weer konden oppakken.

Rond 1 uur reden we bij Siebengewald de Nederlandse grens weer over en na de pont bij Afferden kwamen we weer in ons eigen Brabant.
En dat voelde lekker.....

Lekker op tijd waren we op de camping in Sint Anthonis en de tent stond net en wie kwamen daaraan? Arie en Gerda, Marja's broer en schoonzus, kwamen ons verwelkomen in Nederland en succes wensen voor de laatste dagen. Dat vonden we zo lief en bijzonder dat we het niet droog hielden. Ze hadden allerlei lekkers meegebracht en samen hebben we gezellig zitten kletsen.

Nu zitten we nog lekker buiten en hebben er zin in om morgen naar Esbeek te fietsen.

Dag 48 St. Anthonis - Esbeek     85 km.
We hadden er zin in vandaag. We gingen naar Esbeek en op de camping daar werden we verwacht door Jan en Bep. Ergens tussen 3 en 4 uur.

Om 12 uur hadden we er al 50 kilometer opzitten en al voor half 3 waren we in Esbeek.

We kregen 't plekje naast Jan en Bep en werden door hen eerst voorzien van thee. Wij konden onze verhalen kwijt en daarna werd de tent opgezet, voor de laatste keer.... (deze vakantie tenminste)

's Avonds zijn we lekker gaan eten in Hilvarenbeek en hebben daarna nog gezellig wat gedronken met ons 4-en.

Dag 49 Esbeek - Oudenbosch   58 km.
Vanochtend zaten we wat later op de fiets dan anders. Eerst nog even ontbeten en koffie gedronken bij Jan en Bep.

Ook vandaag verliep alles lekker vlotjes, we roken de stal!

Al voor 2 uur kwamen we na een geweldige fietsvakantie weer heelhuids thuis.

We hebben in totaal 3004 kilometers gereden.

Geen enkele lekke band of pech met de fiets.

Lichamelijke problemen: tig muggebeten en de nodige blauwe plekken.

Terugblik
We zijn inmiddels ruim 3 weken thuis. We kijken terug op een grandioze fietsvakantie.
Heel veel mooie en bijzondere dingen gezien. Zoveel verschillende landschappen maar wij vonden ze allemaal mooi. Soms door rustige streken maar langs de Oostzee ook heel druk.
Verrassende stadjes met vaak schitterende baksteengotiek gezien en leuke dorpjes, waar soms een bijzondere sfeer hing.
De tocht voerde over avontuurlijke fietspaden en bracht ons op afwisselnde campings van zeer minimalistisch tot super-luxe.
En niet te vergeten, al die bijzondere mensen die we onderweg zijn tegen gekomen.
En heel blij waren en zijn we nog steeds met alle reacties van de thuisblijvers en onze volgers. Dit doet ons goed!
Het was weer een bijzondere ervaring. Het fotoboek is inmiddels klaar en dat is voor ons een fijne tastbare herinnering.

Hans en Marja

1. Leuk reis/fietsverslag. Wij gaan deze in de zomer 2024 doen.